fredag den 21. september 2012

Madmuffins og Cornbread muffins...

Jeg har atter hodt store bagedag, så der kunne komme lidt i fryseren igen! Denne gang faldt jeg over en opskrift på madmuffins og cornbread som jeg lavede som muffins istedet, da jeg synes det er rart at kunne tage op i portioner fremfor et helt brød...


Madmuffins - god til supper og som mellemmåltid...


Opskriften på disse madmuffins har jeg fundet i min uundværlige "Hummingbird Bakery Kagebog", men jeg har justeret lidt på opskriften alt efter hvad jeg havde i køleskabet...

Madmuffins
ca.12-14 stk.

Ingredienser:
  • 30 g. smør
  • 1 løg, hakket fint
  • ca. 1 tsk frisk timian eller ½ tsk. tørret
  • 300 g. hvedemel
  • 2½ tsk. bagepulver eller natron
  • 1 tsk. cayennepeber eller chili
  • 2 tsk. salt
  • 100 g. revet parmesan eller anden ost
  • 1 æg
  • 2½ dl. kærnemælk (eller brug det du lige har)
  • 125 g. frossen spinat eller grønkål optøet og knuget fri for væde
  • 2 små æbler skåret i små tern
Tilberedning:
  1. Forvarm ovnen til 200 grader.
  2. Smelt smørret i en lille gryde ved svag varme og steg løget møre i det, tilsæt timian, rør rundt og sæt det til side.
  3. Bland de tørre ingredienser samt osten i en stor skål, og pisk mælk og æg i blandningen til det hele er godt blandet.
  4. Fordel til sidst spinat/grønkål, løg og æbler i dejen med en træske.
  5. Fyld dejen 2/3 i en muffinsform, foret med papirforme eller godt smurt med olie/smør. Bag dem i den forvarmede ovn i ca. 30-35 min.
  6. Lad muffins køle lidt af i formen, før de vendes ud på en bagerist og afkøles fuldstændig.
NOTE:
Disse muffins smager fantastisk, de er saftige og smagfulde, og en rigtig god snack i madpakken eller som tilbehør istedet for flutes. Pas på med at putte for meget ost i dejen, jeg forsøgte mig med noget emmentaler, med det resultat at jeg ikke kunne få papiret af mine muffins, da osten havde brændt sig fast - æv... næste gang vil jeg drysse det over dem istedet for at blande det i dejen...


De næste muffins fik jeg lyst til at lave, da jeg havde noget majsmel på lager, som jeg gerne ville have brugt, desuden har jeg altid synes at cornbread lød så lækkert!
Min opskrift er skruet sammen af flere forskellige fundet på nettet:

Den hjerteformede er helt plain cornbread, mens den anden er en spicy variant.


Cornbread Muffins
ca. 12-14 stk.

Ingredienser:
  • 2,5 dl. hvedemel
  • 2,5 dl. majsmel
  • 1 dl. sukker (eller mindre, hvis det ikke skal være så sødt)
  • 1 tsk. salt
  • 3½ tsk. bagepulver
  • 1 æg
  • 2,5 dl. kærnemælk
  • ½ dl. smagsneutral olie
Tilberedning:
  1. Forvarm ovnen til 200 grader.
  2. Rør alle ingredienserne sammen i en stor skål, til det hele er godt mikset og dejen er ensartet og lind.
  3. Hæld dejen ned i en foret muffinsform og bag dem i ca. 15 min. til de er gyldne.
Ovenstående er en basis opskrift som jeg lavede om til en spicy variant ved at tilføje:
  • 3 finthakkede forårsløg
  • 1 dl. dåsemajs
  • 1 tsk. cayennepeber
  • 1 tsk. chipotle chili
Den spicy variant passede mig meget bedre, synes den plain havde en fin smag, som vil gå godt til suppe eller lune med iskoldt smør. De spicy kan derimod spises som en lille snack helt uden noget til - mums...


Den røgede chipotle klæder denne muffin rigtig godt, sammen med saftige majs... mmmm...


Udover muffins fik jeg atter bagt kanelsnegle, igen til gave - jeg skal nok smide en opskrift ind snart ;)

- Maj :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar