onsdag den 13. november 2013

Vietnamesisk comfort food: Congee...

Kyllinge Congee, eller Chao Ga
Vietnameisk risvælling med kylling.

For ikke så længe siden, så jeg Maria lave ovenstående ret, og jeg vidste, at den skulle jeg prøve at lave, da det passer til vejret i denne tid, varmt, mættende og fyldt med smag - mums!

Jeg googlede chao på nettet, og fik mange forskellige opskrifter frem, og satte dem sammen til denne:

Congee
4 pers.

Ingredienser:

Fond
  • 1 hel kylling
  • 1 cm skrællet ingefær, halveret
  • 5 fed hvidløg
  • 1 løg
  • 1 tsk. Peberkorn

Congee
  • Olie til stegning, gerne olivenolie
  • 3-4 dl. Jasmin ris
  • 3 fed hvidløg, hakket fint
  • 2 løg, hakket
  • 1 spsk. Ingefær hakket eller revet
  • 4 forårsløg
  • 2 spsk. Fiskesauce
  • lime
  • æg, hvis man vil have pocheret æg til
  • Evt. Mynte og Koriander
  • Salt og peber
  • 5 spice pulver
Tilberedning:
  1. Put alle ingredienserne til fonden i en stor gryde, fyld op med koldt vand til kyllingen er dækket, skru op for varmen og lad det koge op. Når vandet koger, skim da alle urenheder fra vandet, skru ned og lad det hele simre i 45 min til en time.
  2. Fisk kyllingen op, lad den køle ned og pil forsigtigt kødet af skroget, og smid ben og skind tilbage til gryden og lad fonden simre i yderliger 2-3 timer. Tilsæt lidt vand undervejs så ingredienserne forbliver dækket af vand.
  3. Når fonden er færdig, si fonden og smid resterne ud - har du en kat så vil denne blive glad for skindet og de kødrester der sidder på skroget, det gjorde mine ;)
  4. Mens fonden simrer, rens risene i koldt vand, gerne en 2-3 gange til vandet bliver klart.
  5. Varm en stor gryde op med olien, tilsæt løg, hvidløg og ingefær til olien, som  ikke skal være super varm, og lad det sautere til det er blødt og tilsæt så risene, rør rundt til risene bliver blanke.
  6. Tilsæt fond til risene og lad det koge 30-45 min, og tilsæt mere vand hvis du synes den er for tyk, eller lad det koge lidt mere ind, hvis du synes den er for tynd - konsistensen er en smagssag, jeg kan godt lide den lidt tyk. Tilsæt fiskesauce og den hakkede hvide del af forårsløgene.
  7. Smag retten til med mere fiskesauce, salt, peber og 5 spice pulver (det skal bruges varsomt).
  8. Server retten med kyllingekødet, et pocheret æg, lime og pyntet med det hakkede grønne del af forårsløget samt friske krydderurter.
Velbekommen!

Det er en lækker og smagfuld ret, som vakte megen begejstring her i huset, og en god erstatning for almindelig hønsekødssuppe, ikke sidste gang jeg laver den, næste gang vil jeg prøve med and!

- Maj :D  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar