torsdag den 20. juni 2013

Stop Spild af Mad: Fyldte auberginer...

Aftenens tallerken: Aubergine, hvidløgsdip og grøn salat med hindbærdressing...



Fyldte grøntsager er virkelig den perfekte måde at få ryddet ud i køleskab og fryser på, for de fleste har nok en rest med udefinerbart kødsauce/gryderet eller lign. liggende, og det er altså perfekt at fylde i auberginer, squash eller peberfrugter.
Hvis det pågældende er lidt for flydende, så kan det jo jævnes med de der halvkedelige grøntsager der bobber rundt nederst i grøntsagsskuffen, sådan nogen har jeg nemlig ofte ;)

Jeg havde en rest af noget kød og grøntsager fra da jeg lavede fyldte snackpeber, og da jeg også havde en halvfesen aubergine, så gav retten helt sig selv!

Udhulede auberginer, fyldet kan man enten hakke og stege i fyldet,
 eller man kan bruge det til at lave baba ganouj ud af...


Fyldt og toppet med masser af revet ost - så skal de bare en tur i ovnen...
Inden jeg fyldte dem, penslede jeg dem med lidt olie, inden i og udenpå,
og husk at krydre med salt og peber.


Efter ca. 20-25 min i ovnen ved 200 garder ser de således ud - nam nam...


Aubergine i godt selskab...


Til min aubergine serverede jeg en grøn salat med alt muligt fra køleskabet: Salat, kål, rucola, ærter, fennikel, forårsløg, feta og toppet med græskarkerner. Dertil lavede jeg en frisk hindbærdressing af olie, honning, salt, peber, hindbæreddike og friske moste hindbær.

Et måltid som jeg ikke skulle ud og handle for at lave - det er noget vi er glade for her i huset ;)

Velbekommen!

- Maj :D

6 kommentarer:

  1. Yum, de ser godt nok lækre ud. Det er alt for længe siden, at jeg har fået dem. De er jo bare så nemt og kan varieres i det uendelig (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. De smagte også bare rigtig godt, og sjovt nok noget som jeg tit tænker på, men ikke lige får lavet, til trods for nemheds faktoren ;)

      - Maj :D

      Slet
  2. Det ser super lækkert ud!

    Jeg har en del kød og fisk liggende i fryseren (fra de årstidskasser jeg var for gravdid syg til at kunne gøre noget ved) og jeg aner simpelthen ikke hvad jeg skal stille op med dem, griner.. Torsk og oksekød i strimler, what to do ;)

    Måske man skulle prøve det der madplans noget :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm Torsk og oksekød er bestemt ikke det værste at have fryseren proppet med!

      Torsk plejer jeg at lave i et fad med en masse grøntsager i bunden, lidt hvidvin, citron og krydderurter. Torsken kan enten smøres med flødeost eller man kan lave et urtelåg der bliver sprødt ved tilberednlng - mums mums...

      Jeg synes da helt sikkert du skal give madplan en chance, jeg elsker når tingene er en smule stringente, men sådan er vi jo så forskellige, måske, har du det bedre med en lidt løsere madplan?

      - Maj :D

      Slet