fredag den 29. juli 2011

Beerbutt Chicken...

For nogle uger siden passede Manden og jeg hus og i den anledning fik vi grillet en del, og noget som jeg har hørt så godt om, så er det kylling med øl i rumpetten, så det skulle da prøves:


Et styks kylle på trone ;D

Jeg havde købt en stor majskylling som blev krydret med hvad der lige var ude ved svigermutti... Derefter drak Manden ½ delen af dåseøllen, som var en helt almindelig Odense, derefter åbnede jeg toppen med en dåseåbner, så der kom mest muligt damp op i kyllingen.

Så skal den lige en tur på grillen...


... og godt 1 time og 10 min. senere er den sprød og lækker :D

Kyllingen blev placeret i grillen ved indirekte varme og fik lov at hygge sig, vi kiggede til den efter 1 time, og der så den allerede klar ud. Vi gav den lige 10 min ekstra, bare lige for at være sikker, og da jeg hev den lidt i lårene, var det lige før de bare røg af - så mør var den blevet, mums...

Grunden til at den ikke skal have lige så lang tid som almindelig ovnstegt kylling, er dampen fra øllen tilbereder kyllingen fra indersiden.


Øl kylling i godt selskab...

Jeg serverede kyllingen med friskkogte majskolber og en lækker grøn salat, samt hjemmerørt dressing.

Det er ikke sidste gang jeg laver kylling på denne måde, for den blev simpelthen så mør og saftig af at have en øl i måsen. 
Næste gang har jeg dog en ide om at bruge en meget mørk øl, og smide lidt krydderier som rosmarin og knust hvidløg ned i dåsen, tror det vil give en dejlig smag. Derudover kunne jeg også tænke mig at prøve med en cola - for det er så populært med cola-kylling!

Prøv endelig denne måde at lave kylling, man kan sagtens tilberede den på denne måde i ovnen, bare man sætter den tilpas langt nede, så kyllingen kan stå ret op.

Velbekommen!

- Maj :) :)



4 kommentarer:

  1. Hvor ser den der fordrukne kylling da lækker ud - tror snart jeg skal tage mig sammen og prøve en kylling med øl i enden:-)

    SvarSlet
  2. Anne du vil ikke fortryde at servere sådan en fordrukken kylling - sjældent har jeg fået så saftig og mør kylle!

    Og hvis vejret ikke er til at tænde op i grillen - så må den en tur i ovnen i stedet ;) ;)

    - Maj :D

    SvarSlet
  3. Hæ. Jeg har fået kylling i cola og chilli og det kan jeg bestemt anbefale. Prøv også at smøre lidt lakridssirup i rumpen på den, det gør underværker også! :-)

    SvarSlet
  4. Uhhhmmm det lyder helt vildt lækkert med det lakridssirup!

    Og jeg har simpelthen fundet så mange opskrifter på cola kylling, så det skal snart afprøves, og med chilli kan det jo ikke gå galt!

    - Maj :D

    SvarSlet