tirsdag den 1. oktober 2013

Første "dag" i vuggestuen...

Så fin en velkomst :)


I dag var så dagen, den dag der gør, at jeg ikke længere er i nær så meget symbiose med mit barn som tidligere - op indtil denne dag, har det jo egentlig været mest T og jeg, os to 80% af tiden, og så far, men når man som T går i seng mellem 18.30-19.00 er det altså ikke mange timer Manden får med ham, og slet ikke når der også er fodbold der skal passes... heldigvis har han haft meget barsel, og kompenseret på den led!

Hvem af os der har mest separationsangst er ikke til at sige - endnu, men det er da en underlig tanke, at jeg ikke længere er den der skal give T alle hans måltider, ikke er den der skal trøste ham når han falder, og hvad nu hvis han lærer noget nyt (såsom at gå) mens jeg ikke er der, indtil videre har jeg været der, trøstet, støttet, grint og grædt med mit barn 99% af tiden, og pludselig er det bare ikke sådan mere - det er da lidt underligt at tænke på - synes jeg!

Nu skal det ikke være en klagesang, men vil bare gerne indvie jer lidt i de tanker jeg har gjort mig, iht. dette første spæde skridt ud i den store verden for T, hvor mor ikke skal være med mere, flere timer om dagen, hver dag er det nogen andre han skal være sammen med, og jeg håber han vil falde sig til rette, og at han vil nyde det, nok mere senere end nu...

Nuvel, hvordan gik så denne første dag, for ovenstående kan lyde så frygtelig dramatisk, og det er det jo slet ikke! Vi har haft rigtig god kontakt med vuggestuen, besøgt dem, fået infobrev etc. så kommunikationen har der ikke været noget at sætte en finger på. Ikke at det skal lyde som om, at der er noget at sætte en finger på, for det er der ikke - endnu! Man kan jo aldrig vide ;)
T skulle idag komme kl.8.30 og vi havde aftalt at han skulle være der en times tid, eller så meget han lige magtede, og han var noget forsagt de første par minutter, men nysgerrigheden tog over, og legetøj, pædagoger og de andre børn skulle lige ses an! Derefter møflede han lidt rundt, og mor og far var lige i nærheden hele tiden, men han havde ikke brug for at komme over til mig, kun lige få bekræftiget at jeg stadig var der, men helt ærligt, så kunne han høre mig det meste af tiden, da jeg talte med pædagogerne om alt muligt, så om det var det der gjorde det, vides ikke...

Efter en halv times tid, blev børnene samlet, fik vasket hænder og sat til bords, hvor tre af dem fik lov at vælge en sang hver, som blev sunget i fællesskab, SÅ hyggeligt, og lige i min ånd, derefter blev der delt en rugbrødshapser rundt og frugt, samt vand.
I T's vuggestue gør de meget ud af selvstændighed, at børnene spiser selv, tager tøj på, vasker hænder etc. og det synes jeg er rigtig fint, da jeg selv gør meget ud af, og synes at det er vigtigt at børn lærer at tage af bordet, lægge legetøj på plads og lign. så igen, rammer de plet!

Efter frugt, fik de andre børn tøj på, og skulle ud og lege på legepladsen, mens T lige legede lidt mere, fik vi en sidste snak med en af de søde pædagoger, og så pakkede vi T sammen og drog hjem, 1,5 time, og så var han mør den lille basse!

Resten af dagen har han været lidt mere træt end normalt, men det kan lige så godt være for den snotnæse han render rundt med, så vi er spændte på, hvordan dagen i morgen kommer til at udspille sig, der skal han nemlig være alene i Vuggestuen, mens mor og far går en tur, og kommer tilbage efter 30-45 min.!

Hvad har I derude haft af erfaringer med indkørsel?

- Maj :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar