tirsdag den 3. januar 2012

2xCorn dogs...

Elsker YouTube tutorials...

I juledagene lev jeg rigtig træt af julemad, og fik lyst til noget helt andet, og det blev så Corn dogs! Ikke særlig meget sundere end fed julemad - ha ha ha...

Jeg havde ikke lavet det før, så fandt ovenstående tutorial på Youtube og fulgte opskriften, og det smagte da også ok - men ikke fantastisk!


Mit første forsøg på at lave dybstegte pølser på pind!

Som sagt så smagte de rigtig fint, men ikke fantastisk og de havde heller ikke den sprøde overflade jeg måske havde forventet! Så jeg lavede lidt mere research, og fandt ud af, at dejen skulle have noget sukker og øl, så opskriften blev mere ligesom et corn bread - svampet og lidt sødt...


Andet forsøg - og de smagte MEGET bedre!! Men det kan godt tåle
at man eksperimentere lidt mere med det!
De små runde boller, er resten af dejen der røg i den varme olie - Sundt!



Andet forsøg var bedre, efter jeg justerede opskriften, som så kom til at se således ud:

Corn Dogs
ca. 10 stk. samt 6 -8 "boller"

Ingredienser:
  • 1 cup hvedemel
  • 1 cup majsmel
  • 1 tsk. bagepulver
  • 1 tsk. chipotle chili
  • 1 tsk. tørret chili
  • 1 tsk. salt
  • ½ tdk. peber
  • 1-2 spsk. sukker (efter smag)
  • ½ cup mørk øl
  • ½ cup mælk (gerne kærnemælk)
  • 1 æg
  • 5 pølser, halveret
  • Pinde til pølserne
  • Olie til dybstegning
Tilberedning:
  1. Varm olien godt op i en tykbundet gryde eller wok.
  2. Rør alle ingredienserne sammen i en skål, den skal være ret tyk og ikke alt for flydende, hvis den synes for tyk, så tilsæt mere majsmel.
  3. Spid alle pølserne med et spyd.
  4. Hæld dejen i et højt glas (se tutorial hvis det er...) og dyp dem i dejen og direkte ned i den meget varme olie.
  5. Sørg for at vende dem i ny og næ, så de bliver gyldne og bagte over det hele.
  6. Resten af dejen kan smides i olien i små teskefulde, evt. blandes med løg og majs, så bliver det til Hushpuppies.
  7. Server med sennep og ketchup, men pas på, de er meget varme!
NOTE:
Man kan undlade al den chili, hvis man ikke er så meget for det som jeg er, eller man kan tilsætte mere, tror faktisk at jeg kom dobbelt så meget i - men er chili elsker!

Overvejer at lave dem med små cocktailpølser som snack næste gang der kommer besøg, og så bare med en tandstik stikkende ud, det kunne være et hit :)

Denne dej er også virkelig god til at lave mozzerella sticks ud af! Det har jeg også afprøvet - det er ret syndigt, på den "fede" måde... ha ha ha... Plat!

Velbekommen!

- Maj :D

2 kommentarer:

  1. Dem skal jeg da prøve at lave. Hvor har du fundet chipotle chili? Er det på flaske eller som pulver?
    Og skal helt sikkert også prøves som mozzarella sticks. Er det mozzarella i kugler du har brugt der? Jeg er sikker på at cheddar også må være rigtig godt...
    Sikke en masse muligheder med en opskrift :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den chipotlechili jeg har brugt i denne opskrift er pulver og det har jeg erhvervet mig hos ChiliHouse i København, som også har en Webshop, hvis du ikke er fra området :)

      Ja, jeg brugte bare kuglerne - de store og skar dem ud i passende stykker, dyppede dem i den tykke dej og stegte dem til de var sprøde! Med pas på med at koge dem for længe, da osten så siver ud af dejen... Kun lige til dejen er gennemstegt og ikke mere!

      Der er nemlig rigtig mange muligheder med denne dej, så Happy Cooking ;)

      - Maj :D

      Slet