mandag den 30. april 2012

Boganmeldelse: The Hunger Games...

Mens jeg var i praktik, havde jeg masser af tid til at læse bøger, da jeg kørte meget med tog, s-tog og intet tv havde i hverdagene. Derfor synes jeg, at jeg vil dele mine læseoplevelser med jer :)

I kan følge med i hvilken bog jeg er igang med ude til højre -->

... også kaldet "Dødspillet" på dansk.

Sidste år til Svendborg Filmtræf fik jeg en gratis bog - og det var "Dødsspillet" af Suzanne Collins, jeg havde godt hørt om bogen, og at den i USA skulle være det næste store hit, arvtageren af Twilight! Derudover har de også filmatiseret den første bog, som er en del af en trilogi. Jeg ved ikke hvorfor det har taget mig så lang tid at læse den, men den har bare ligget derhjemme og samlet støv i et stykke tid, men nu har jeg endelig fået den læst!

Bogen udspiller sig i et dystopisk univers hvor nationen Panem er delt op i 12 distrikter, der hver især specialiserer sig indenfor noget, fx kul som i distrikt 12, hvor vores heltinde bor. Hun hedder Katniss (Kattua på dansk) og er en dygtig jæger med bue og pil, noget hun har lært af sin far, som desværre er død - sprængt i stumper og stykker af en bombe.

I Panem, udvælges der 2 børn pr. distrikt, 1 dreng og 1 pige som skal være deltagere af årets Dødsspil, et spil hvor 24 børn skal slå hinanden ihjel. Der er dog en hel del flere facetter til spillet end at de skal ud og slå hinanden ihjel, for de mest populærer spillere eller Sonere, kan være så heldige at opsnappe nogle sponsorer der under spillet vil sende dem gaver som kunne redde dem igennem, da hele spillet er live tv.

Katniss indtager pladsen som soner for sin lillesøster, da denne er både betydeligt yngre, samt hendes chancer for at overleve spillet er lig nul. Derudover nærer Katniss en moderlig hengivenhed og kærlighed til sin søster, hvilket også bidrager til hendes indtræden som soner. Katniss er en hård og kynisk pige, da hun i en tidlig alder har skullet være mor og forsøger for sin lillesøster og mor, som var i en katatonisk tilstand efter tabet af sin mand.

Den anden deltager til Dødsspillet er bagersønnen Peeta, sammen skal de groomes og trænes til at blive nyttige deltagere til det årlige Dødsspil.

Bogen er meget letlæselig og selvom der er mange fakta og navne at holde styr på, bliver det aldrig uoverskueligt og kedeligt at læse. Den formåede at fange mig rigtig hurtigt, og jeg levede mig ind i universet og blev underholdt hele vejen igennem, men jeg forstår ikke helt hypen omkring den, for SÅ god synes jeg heller ikke den er, men jeg satser på at læse den på originalsproget, og det kan måske gøre oplevelsen bedre!

Filmen har jeg også været inde og se, og den var jeg ikke helt så begejstret for...
- Maj :D