torsdag den 9. maj 2013

Dåbsmenu: Forret og hovedret...

Til dåben havde jeg valgt en ret afslappet menu, og det vigtigste var at det meste kunne forberedes i forvejen og at det skulle være nemt at lave, så valget på forret blev en utrolig lækker spinatroulade som jeg lavede i to versioner, en med røget laks og en med skaldyrssalat og som jeg fornemmede det, så var det et rent hit!

Spinatrouladen har jeg fundet inde hos Louises Madblog.



Spinatroulade med røget laks/skaldyrssalat
4-6 personer

OBS
Opskriften er kun til EN roulade, så hvis du kun skal lave en, så skal der kun vælges en slags fyld!

Ingredienser:

Spinatrouladen
  • 450 g. frossen helbladet spinat
  • 15 g. smør
  • 4 æg, delt i æggehvider og æggeblommer
  • Salt og peber
Fyld, røget laks
  • 150 g. flødeost
  • 200 g. røget laks i små bidder
  • 1 dl. creme fraiche 18%
  • Dild og purløg (efter smag)
  • Salt og peber
Fyld, skaldyrssalat
  • 100 g. rejer
  • 100 g. surimi i små stykker
  • 3 finthakkede forårsløg
  • 150 g. flødeost
  • 1 dl. creme fraiche 18%
  • 1 spsk. mayonnaise, kan udelades
  • Revet citronskal fra 1 citron
  • Salt og Peber
Tilberedning:

Spinatroulade
  1. Spinaten tøes op, gerne i mikroovn, og presses fri for alt væde. Det er derfor det er vigttigt at bruge helbaldet, hvis man bruger hakket, er det svært at få presset al væde ud, uden at der går alt for meget spinat til spilde.
  2. Spinaten blendes med smør, salt, peber og æggeblommer til en ensartet masse.
  3. Pisk æggehviderne stive og vend dem i spinatmassen, vær en smule varsom. Hæld massen ud på en bageplade med bagepapir og smør den ud ca. ½ cm tykkelse, jeg smurte ikke helt ud til kanterne, da den så bliver for tynd.
  4. Bag spinatmassen ved 200 grader i ca. 10 min. og efter endt bagning dækkes spinaten til med et fugtigt viskestykke.
Fyld
  1. Alle ingredienser blandes godt sammen og smages til med salt og peber, hold igen med saltet til den version med laks, da røget laks er ret saltet i sig selv.
  2. Skaldyrssalaten har godt af at stå 1 dag før brug, da den kaster lidt væde som man med fordel kan si fra, og få noget mere fast fyld. Jeg var lidt bekymret for om det ville gennembløde rullerne, men det gjorde det ikke, den er dog bare ikke så fast som den med laks.
  3. Læg spinatmassen med bunden opad og smør forsigtigt fyldet på og rul den på den lange side og pak den ind i bagepapiret og lad rouladen hvile i køleskabet i mindst 3 timer og gerne natten over.
Til barnedåben anrettede jeg rullerne på fade og serverede med flutes, skal man ikke være så mange, så kan man med fordel anrette på tallerken!



Denne anretning er fra da jeg lavede den til min svigermors "dinnerparty"



Til hovedret fik vi som sagt Pulled Pork med hjemmelavet coleslaw og BBQ sauce, udfra den samme opskrift som altid, i finder den HER. Det var Mandens ønske, og jeg tror gæsterne var mere end tilfredse med det!


Sådan her ser 12 kilo nakkesteg ud, når det er marineret og pakket godt ind!


18 timer senere, ser de således ud! og stegeskyen var himmelsk...

Velbekommen!


 Jeg har desværre ikke mange billeder fra selve barnedåben, da jeg havde travlt med at hygge og hjælpe min veninde med alt det praktiske, så jeg håber at dem der tog billeder, gider at sende dem til mig! Og jeg mangler også at få fra kirken, dem er jeg meget spændt på!

Håber I har nydt en ekstra lille fridag, vi brugte den på Eventyrløb her i Odense, så det har atter været en lang og god dag!

- Maj :D

6 kommentarer:

  1. Skøn og anderledes menu til en barnedåb - er sikker på, at gæsterne også nød den i fulde drag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Piske, jeg er slet ikke i tvivl om at lige præcis denne menu var lige det vores gæster allermest lystede, fremfor "suppe, steg og is" - ikke at der er noget galt med det :)

      Og hvem elsker ikke pulled pork?

      - Maj :D

      Slet
  2. Det ser ud til at være en skøn menu - fedt at se Pulled Pork på en dåbsmenu, mange er jo ret traditionelle - men det smager jo godt :)
    Spinatrullerne er også altid gode... Mmm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret Ann, for mange indbyder sådan noget som dåb til noget meget traditionelt - men igen, jeg gør gerne tingene helt på min egen måde, hvis jeg kan komme afsted med det, ha ha ha... Og jeg fik jo Tristan døbt i kirke med salmer og vand i hovedet, så der var en del tradition med der, så det var mere end nok for mig ;)

      - Maj :D

      Slet
  3. Det ser godt nok lækkert! Fedt med en lidt anderledes menu, som dog lyder enormt appetitlig :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var også virkelig appetitlig - gæsterne gik hvertfald til fadene op til flere gange ;) og Tak Camilla for de søde ord!

      - Maj :D

      Slet