tirsdag den 28. maj 2013

Hurtig koldskål og nemme kammerjunker...

Smagen af sommer i Danmark...


Jeg elsker koldskål, som enhver anden dansker, og jeg laver det hvert år - fordi min måde at lave det på, virkelig er så simpel at det ikke kan betale sig at købe en ;)
Den er lavet helt uden æg, men smagen fejler intet på den konto!

Lynhurtig Koldskål
1 liter

Ingredienser:
  • ½ l. ymer 3,5%
  • ½ l. kærnemælk
  • 1 vanillestang
  • rårørsukker
  • øko citron
Tilberedning:
  1. Pisk kærnemælk og ymer sammen, flæk vanillestangen og knus kornene med lidt af sukkeret og rør det i koldskålen.
  2. Smag til med sukker og hvis du er til det citronskal og saft.
Hvor nemt er det ikke? Og det smager bare så meget bedre end det færdiglavede, dels fordi denne variant er mere cremet, men også fordi du selv kan justere sødme og syrlighed.

Koldskål hældt på en fin patentflaske sammen med en pose hjemmebagte kammerjunkere gør sig også godt ud til en fin værtindegave :)

De hjemmebagte kammerjunkere har jeg hapset inde hos Anne, og de er bare super gode og utrolig nemme at lave, hendes opskrift finder I her og jeg skriver den nedenfor som jeg lavede den:

Fuldkornskammerjunker
ca. 80 stk

Ingredienser:
  • kornene af 1 vanillestang
  • 60 g. sukker
  • 100 g. hvedemel
  • 50 g. rugmel
  • 40 g. smør skåret i tern
  • 1 tsk. bagepulver
  • 1/4 dl. bagepulver
  • 1 æg
Tilberedning:
  1. Mos kornene af vanillestangen med lidt af sukkeret således de bliver findelt.
  2. Tag alle ingredienserne og smid dem i en køkkenmaskine og rør til en fast dej.
  3. Drys lidt hvedemel på bordet og vend dejen ud, del den derefter i 2. Rul hvert stykke til en lang pølse på størrelse med din tommelfinger.
  4. Skær pølserne i 20 stykker og rul dem til en kugle. Læg kuglerne på en bageplade med bagepapir og smid dem i en forvarmet ovn, 200 grader, og forbag dem i 10 min.
  5. Tag pladen ud og lad dem køle lidt ned, halver dem derefter med en lille savtakket kniv, jeg brugte en steakkniv, og læg dem tilbage på pladen og bag dem i yderligere 8-10 min. til de er sprøde og gyldne.
  6. Lad kammerjunkerne køle helt af inden de spises.
NOTE:
Rigtig lækre og sprøde kammerjunker, og de er så simple at lave at jeg ikke forudser at jeg køber dem fremadrettet, specielt hvis man har en køkkenmaskine til rådighed. Hvis man laver dem manuelt kan det ses inde hos Anne hvordan det skal gøres :)

Velbekommen!

- Maj :D



Ingen kommentarer:

Send en kommentar