fredag den 16. november 2012

Enebærgryde...

I tirsdags havde vi Mandens familie på besøg til lidt indflytter-tamtam, i den anledning havde jeg besluttet mig for at det skulle være en gryderet af en art, da det er nemt at lave og strække til mange mennesker og valget faldt på enebærgryde fra Karolines Køkken/Arla:


Lækkert og nemt at lave!



Jeg lavede nogle justeringer til retten, da jeg synes den lød meget tung med al den fløde og creme fraiche 38% og tilføjede lidt ekstra, så I får opskriften som jeg lavede den:

Enebærgryde
6-8 pers.

Ingredienser:
  • 1 kg. svinekød i tern, jeg havde en kamsteg jeg skar ud i små bidder, mørbrad kunne også være rigtig godt.
  • 2 pakker cocktailpølser, halveret
  • 1 bakke champignon skåret i skiver
  • 2 store løg i tern
  • smør
  • 8-10 enebær
  • 1 tsk. tørret rosmarin
  • ½  l. fløde
  • 4 dl. svineboullon
  • 2 dl. creme fraiche 18%
  • Salt, peber
  • Kulør
  • Jævning
Tilberedning:
  1. Brun kødet i portioner på en pande med lidt smør og hæld det over i en stor gryde når det er brunet.
  2. Steg løg og champignon ligeledes i smør og læg det over til kødet.
  3. Knus enebær og rosmarin i en morter og hæld det over kødet, tilsæt fløde samt bouillon og lad det koge op og simre i 30-60 min. til kødet er mørt, jævn saucen hvis du synes den er for tynd. 
  4. Tilsæt creme fraiche og lad det ikke koge op igen, da saucen så kan skille.
  5. Smag gryden til med salt og peber, tilsæt lidt kulør hvis den er lidt bleg - det var min!
Til enebærgryden serverede jeg kartoffelmos, dampet broccoli og flutes. Derudover lidt tyttebærsyltetøj, syltede grønne tomater og rødbeder.

Det er en virkelig nem og overkommelig ret at lave, og den kan med fordel laves i forvejen og varmes lige inden I sætter jer til bords.

Til sidst får I lidt billeder af min søde nevø, som bliver frækkere og frækkere ;)

Hygger <3


og laver løjer :P


Håber I får en dejlig weekend derude, jeg har desværre pådraget mig en snue og en omgang ondt i halsen og vi skal til min svigerindes 30 års fødselsdag i morgen og i aften står den på Twilight i biffen med Manden, så jeg har ikke tid til det her sygdom...! Thank god for Kleenex, Strepsils og masser af the og suppe!

- Maj :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar