mandag den 26. november 2012

Sloppy Joes...

Sloppy Joes med sweet potatoes og grøn salat...


Sloppy Joes er en ret jeg har set blive serveret i adskillige amerikanske tv-serier og film, og hver gang har jeg haft lyst til at prøve det, men af en eller anden grund aldrig fået det gjort - før nu altså!
Jeg researchede på internetttet for at finde en god opskrift på sloppy joes, og fik strikket en sammen med det jeg nu lige havde :)

Sloppy Joes
4 personer

Ingredienser:
  • 500 g. mager hakket oksekød
  • 1 rød peberfrugt i tern
  • 1 stort løg i tern
  • 2 hvidløg finthakket
  • 1 stor gulerod groftrevet
  • 4 tomater hakket groft
  • 1 lille dåse tomatpure
  • 4 spsk. ketchup
  • 1 dl. vand
  • 1 spsk. worcestershire sauce
  • 2 spsk. brun farin
  • ½ tsk. stødt nellike
  • ½ tsk. timian
  • ½ tsk. cayennepeber
  • salt og peber
Tilberedning:
  1. Steg løg, hvidløg og peberfrugt ved middelvarme i lidt olivenolie på en stor pande til de er bløde, men ikke taget farve. Bland gulerødder sammen med og rør rundt, fjern derefter grøntsagerne fra panden og læg dem på en tallerken.
  2. Brun kødet, gerne i to omgange, på panden og når alt kødet er brunet tilsættes grøntsagerne og de resterende ingredienser. Rør det hele godt sammen og sørg for at det er en tyk og sammenhængende kødsovs, hvis den er for tynd, så lad det stege lidt mere så væsken kan fordampe og smag til med salt og peber.
  3. Server i lune burgerboller med enten coleslaw eller en grøn salat og hjemmelavede fritter.
Det er mange ingredienser i denne lille ret, men det hele kommer til sin ret og man får en lækker smag - en anden gang ville jeg nok komme lidt chili i, bare fordi jeg jo elsker chili! Jeg vil helt sikkert anbefale at servere en grøn salat til, da den trænger til noget grønt og frisk med lidt crunch, da selve burgeren er ret kødtung. Jeg kunne kun spise en enkelt, men vi fik jo også lidt sweet potatoes til sammen med den grønne salat.

Velbekommen!

- Maj :D

2 kommentarer:

  1. Uha, det er længe siden jeg faktisk har fået Sloppy joe's - det er ellers lækkert, særligt som tømmermandsmad :D

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en rigtig lækker ret, men jeg synes nok at det var lidt for meget kød, dagen efter proppede jeg en masse grøntsager og salat i den og det gjorde den noget friskere - og jeg kunne kun forestille mig hvor godt de ville smage som tømmermændsmad ;D

      - Maj :D

      Slet