torsdag den 7. oktober 2010

Stegeben med den lækreste brune sovs...

Så kommer opskriften på stegeben, håber der er nogen der kan få brug af den! Det her er min egen fortolkning af den klassiske ret, og jeg ved der er mange måder at gøre det på, men jeg kan sige så meget, at disse blev perfekte: møre, smagfulde og lækre!

Stegeben med brun sovs
Ingredienserne til den lækre fond benene skal simre med
Benene, jeg vekslede lidt med nøgleben og flade ribben - ælsker begge dele!

Krydret med salt, peber og timian - klar til at blive brunet.

Benene har været en tur på panden og blevet brunet godt - nøglebenene kan være svære at få fint afbrunede.
Grøntsager brunes

Bouillon og Noilly Prat tilsættes

Til sidst ryger benene i gryden og et låg puttes på og de skal stå og simre sagte.

Sådan så benene ud efter ca. 1 times simren.

Efter 3 timer så de sådan her ud, og kødet var så mørt, at de bare faldt af benene!

Sådan så de ud, efter de havde hvilet, nu skal de flade ribben pensles med marinade og under grillen!

Penslet med marinade, ikke min egen opskrift, men derimod Jensen's den bedste :)

Efter en tur under grillen

Sådan så tallerkenen ud, og en lækker og forrygende sovs kom der ud af fonden!

Beklager hvis billederne ikke er så flotte, men jeg er ikke vant til at tage billeder af mad, og mit kamera er ikke det bedste! Håber bare I ´kan fornemme stemningen af billederne...

Stegeben:
Ingredienser:
*2-3 kilo stegeben
*4 porrer
*4 løg
*4 gulerødder
* 1-1½ liter bouillon eller vand
* Noilly Prat efter smag
* Salt, peber, timian
* ca. 10 peberkorn
*2 fed hvidløg

Tilberedning:
  1. Krydr benene godt med salt, peber og timian og brun dem godt af på en pande.
  2. Varm en stor gryde eller to op ( det gjorde jeg) og svits grøntsagerne og tilsæt bouillon, Noilly Prat, peberkorn og grofthakket hvidløg.
  3. Læg benene i gryderne og læg låget på, skru ned for varmen og lad det simre i 2-4 timer, alt efter hvor god tid du har.
  4. Mine stegeben bliver ikke druknet i væske, som man ser nogen steder, men jeg plejer til gengæld at vende dem hver time, så de øverste kommer nederst og ligger i væsken, men det er ikke nødvendigt, da der er låg på, og benene skal nok blive møre uden at de bliver vendt!
  5. Når benene er færdige, kan du vælge at servere dem som de er, eller tage nogen af dem og pensl marinade på, og læg dem under grillen til de er lidt svedne i kanterne.
  6. Hæld fonden gennem en sigte, og kasser grøntsagerne. Lad fonden koge lidt ind, og jævn den evt. og smag til med salt, peber og evt, ribsgele. Jeg tilsætter nogle gange vindruer og champignoner til sovsen.
  7. Server benene med sovsen, godt brød, kartofler eller kartoffelmos.
- Bon Appetit!

Det er altså et heldags projekt for mig, men det er tiden værd!

- Maj

1 kommentar:

  1. Hej Maj
    Det ser lækkert ud. Jeg vil prøve din opskrift. Elsker ideen med marinade og grill til sidst. Traditonelt i gryde blver de nemt for fede.
    Vh Ane

    SvarSlet