søndag den 5. december 2010

Ceasar salat og Karry-Fersken suppe med hjemmelavede rugbrødscroutoner...

I dag er hele dagen stået med arbejde, jeg har prøvet at prakke folk en masse smykker på, men der kom ikke mange grundet det dumme sne :(

Så nu sidder jeg i sofaen med en mave fyldt med dejlig suppe og hygger med dette:


Dejlig varm kakao med flødeskum og de lækreste hindbær overtrukne mandler fra Summerbird - Y U M!

I går stod den på lidt let mad, da jeg synes jeg trængte til det - skal jo passe på vægten... Så den stod på hjemmelavet Ceasar Salat:


Romainesalat, grillet kyllingebryst, parmesanchips, friskhøvlet parmesan
og hjemmelavede rugbrødscroutoner.

Salaten er ganske simpel som I nok kan se, men den vakte lykke i det lille hjem, og var utrolig velsmagende! Parmesanchipsene kunne nu godt have fået lidt mere i ovnen, så de var mere sprøde, men man skal passe på, så de ikke bliver brændte.

Rugbrødscroutoner blev det til, da jeg undgår hvidt brød så vidt muligt, og jeg havde tilfældigvis noget tørt rugbrød i køleskabet, den simple opskrift:

Rugbrødscroutoner

Ingredienser:
  • 2 spsk. olivenolie
  • 1-2 fed hvidløg, knust
  • salt og peber
  • 4-6 skiver rugbrød
Tilberedning:
Skær rugbrødet i firkanter, og bland det med de øvrige ingredienser i en stor skål, så al rugbrødet er dækket med olie og hvidløg.
Læg croutonerne på en bageplade med bagepapir, og stil den i en forvarmet ovn, 200 grader, og steg dem sprøde i ovnen ca.10-12 min. Hold lidt øje med dem, og vend dem gerne et par gange.

I dag stod den igen på nem mad, da jeg skulle på arbejde hele dagen, så jeg magtede ikke at skulle lave en hel masse mad, når jeg kom hjem. Derfor besluttede jeg mig for at lave en lækker suppe, som jeg første gang spottede i et "Spis Bedre" blad for en del år siden, og som jeg aldrig fik afprøvet. Så faldt jeg jo over Newyorkerbyheart's blog, og sørme om hun ikke også havde opskriften på DEN, så i dag skulle det være:



Jeg fulgte Birthes opskrift ret troeligt, men med små justeringer:

Karry-Fersken suppe med Tigerrejer

Ingredienser:
  • 1 stort løg, finthakket
  • 2 fed hvidløg
  • 2½ dl madlavningsfløde
  • ½ liter klar boullion
  • 1 dåse hakkede tomater
  • 1 dåse ferskner (ca. 420 g), skåret i små tern
  • 300 g tigerrejer
  • salt, friskkværnet peber
  • 1-1½ spsk. karry
  • Olie
Tilberedning:
Svits løg, hvidløg og karry i olie i en stor gryde.
Tilsæt bouillon, fløde og hakkede tomater. Lad det simre ca. 10 minutter.
Kort inden retten skal serveres tilsættes rejer og ferskner skåret i små tern. Varm det igennem ved svag varme.
Kan både bruges som forret til 4-6 pers. og hovedret.til 2-4, alt efter hvor sultne man er ;)

Som i nok kan se på billedet, så lavede jeg lidt flere croutoner, og serverede til suppen, det smagte super lækkert. Jeg havde også brugt en lettere stærk karry, så den blev god og krydret - bestemt ikke sidste gang jeg har lavet den supper - nem og lækker!

- Maj

Ingen kommentarer:

Send en kommentar