onsdag den 5. september 2012

Æbletrilogi...

Æblesæsonen er for alvor skudt igang, og jeg er så heldig at kende en del med æbletræer, som hellere end gerne donerer deres lækre æbler til mig! Derudover tager Manden og jeg også på "æblerov" i området, hvor der er offentligt står en masse æbletræer, som ingen benytter sig - og det er jo bare dumt! Jeg gider ikke købe æbler, når jeg kan samle dem helt gratis!

Da jeg fik en pose med ca. 3 kilo æbler i sidste uge, så blev der lavet dette:
Den fineste og lækreste æblegrød :)


Æblesmør


Æblekage med marcipan og kanel

Æblegrøden faldt i Mandens smag, som elsker al slags frugtgrød - han er så nemt at gøre tilfreds, og resten røg i fryseren til en omgang gammeldaws æblekage som skal serveres i næste uge.

Æblesmørret fandt jeg en opskrift på hos Klidmoster, men jeg valgte kun at bruge 1 kilo æbler og ikke tre - men hold da op hvor smager det godt, der er virkelig mange muligheder i det æblesmør, so far har jeg dog kun brugt det som gave til mine veninder, som heldigvis tog vel imod det!

Den syndigt lækre æblekage er fundet her, som jeg så har modificeret, men den kage er så god, at den kræver et indlæg for sig selv ;)

Så sent som i denne uge har modtaget yderligere en kæmpe pose med æbler, som skal bruges til mange spændende ting som:
  • æblechutney
  • æblesirup
  • æblechips
  • æblebars
Ja, jeg går lidt amok i de æbler, men det er altså også gode værtinde gaver, jeg elsker selv at få sådanne værtindegaver, så går selvfølgelig ud fra at alle andre synes det samme - hæ hæ...

- Maj :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar