mandag den 10. september 2012

Verdens nemmeste brød (igen) samt variationer...

Jeg kan slet ikke lade være med at bage dette nemme brød, nemlig fordi det er så simpelt og der er virkelig mange muligheder i det:

Plain grydebrød

Grundopskrift til grydebrød
1 stort brød

Ingredienser:
  • 5 dl. vand
  • 1 tsk. gær
  • 8 dl. hvedemel
  • 2 dl. groft mel
  • 2 tsk. salt
Tilberedning:
  1. Bland vand og gær i en medium skål og rør rundt til gærret er opløst. Tilsæt salt samt mel og rør rundt til det er en fast men klæg dej, den skal ikke være flydende, men heller ikke for fast.
  2. Sæt film rundt over skålen og sæt den i køleskabet i minimum 12 timer.
  3. Tag skålen ud af køleskabet, drys med mel og vip så dejen ud af skålen og fold dejen til et brød på bordet og før den over på et meldrysset fad. Vikl et viskestykke over fadet og stil brødet til hævning ved stuetemperatur i 2 timer.
  4. Sæt en stor gryde med låg i ovnen og tænd den på varmluft ved 250 grader, og lad den varme op, jeg giver den lige et kvarter mere for at være sikker på at den er varm nok, tag forsigtigt gryden ud af ovnen og vip forsigtigt brødet ned i gryden og læg låg på.
  5. Bag brødet med låg i ca. 30 min. og tag derefter låget af, og bag brødet i yderligere 15-20 min.
  6. Vip brødet ud af gryden og lad det køle af på en bagerist - server og nyd!

Ramsløgspesto og salt variant


Lækker mørk skorpe...

 I ovenstående variant udelod jeg det almindelige salt, og erstattede det med ramsløgssalt samt tilføjede ca. 2-3 spsk. ramsløgspesto (jeg målte ikke, så prøv dig frem).

NOTE: Brødet smagte let af ramsløg og havde en fantastisk duft, en anden gang vil jeg nok putte en anelse mere pesto/salt i, men hvis man kan lide at det kun er hintet af pesto, så er det helt fint med disse mængder, men igen, prøv dig frem :)

Appelsin, timian og valnøddevariant...


Inspirationen er hentet fra Anne, og det er en virkelig lækker kombination!


I denne variant udskiftede jeg vandet med appelsin juice, tilføjede frisk timian og hakkede valnødder i dejen.

NOTE: Brødet blev lækkert og saftigt, men man kunne desværre ikke smage appelsinen, så næste gang vil jeg rive noget appelsinskal i dejen, så man kan få den fine friske smag af appelsin med.
Rugbrødsvariant


Ikke helt et rugbrød, men heller ikke et franskbrød - en hybrid ;)

I "rugbrødet" blev det grove mel udskiftet med rugmel istedet, og jeg tilføjede ca. 100 g. kerner og 1 dl. vand mere end grundopskriften. Af kerner brugte jeg lige det jeg havde, det blev til: Hvedekerner, hasselnødder, solsikkerkerner, sesamfrø og nigellafrø.

NOTE: Dette brød blev også super lækkert, og en anden gang vil jeg lave det på mørkt øl istedet for vand, og putte endnu mere rugmel i, og bare stopfodre det med kerner - kan kun blive godt ;)

Grundopskriften kan udvides i det uendelige, og jeg er slet ikke færdig med at lege med det, der er mange muligheder:
  • Müslibrød
  • Gulerodsbrød
  • Løgbrød
  • Ostebrød
  • Foccacia
Håber mine eksperimenter kan inspirere til at komme igang med at lave dette supernemme brød :)

- Maj :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar