lørdag den 12. marts 2011

Rugbrød - atter igen...

Så stod den atter på rugbrød i det lille hjem, efter mange gange at have brugt den opskrift jeg havde fundet inde hos Piskeriset synes jeg lige at jeg skulle prøve en ny opskrift, og den fungerede også rigtig fint. Jeg fik lavet to forskellige slags, et helt almindelig gammeldags rugbrød og et gulerodsrugbrød.

Almindeligt rugbrød, det smager dejligt :)

Jeg brugte den samme surdej i begge opskrifter, jeg har også prøvet med en ny surdej, istedet for den jeg havde fundet hos Camilla Plum.

Surdej
350 g.

Ingredienser:
  • 2 dl. kærnemælk
  • 150 g. fuldkornshvedemel
  • 10 g. gær
Tilberedning:
  1. Opløs gæren i mælken og bland fuldkornsmelet i.
  2. Lad surdejen stå lunt og tildækket med film, 3-4 dage i stuetemperatur til den lugter surt. Rør gerne i surdejen én gang om dagen.

Godt Gammeldags Rugbrød
2 mellemstore rugbrød

Ingredienser:

Dag 1
  • 350 g. surdej
  • 250 g. hvedemel
  • 750 g. rugmel
  • 1 liter vand
  • 1½ spsk. salt
Dag 2
  • ½ dl. mørk øl
  • 1 dl. vand
  • 1 spsk. brun farin
  • 450 knækkede rugkerner
Tilberedning:

1. Bagedag:
  1. Bland rugmel og hvedemel, rør vandet i lidt ad gangen.
  2. Rør saltet i, sammen med surdejen.
  3. Sæt dejen til hævning tildækket i et døgn ved stuetemperatur.
2. Bagedag:
  1. Tag evt. 350 g. dej fra til næste gang der skal bages rugbrød - så slipper man for at lave en ny omgang surdej.
  2. Rør øl, vand, farin og knækkede rugkerne i resten af den hævede dej.
  3. Fordel dejen i to smurte forme eller en stor og lad det efterhæve lunt og tildækket i 6-8 timer.
Bagetid:
  1. 1½ time i en 175 grader forvarmet ovn (160 grader ved varmluft).
  2. Tag brødene ud af formene og dæk dem med et rent viskestykke.

Gulerodsrugbrød
2 stk.

Ingredienser:
  • 350 g. surdej
  • 1 kg. rugmel
  • 400 g. sigtemel
  • 200 g. skårne/knækkede rugkerner
  • 100 g. solsikkekerner
  • 2½ spsk. salt
  • 200 g. revne gulerødder
  • 1,5 liter lunkent vand
  • 25 g. gær
Tilberedning:
  1. Opløs gæren i vandet og tilsæt alle ingredienserne, undtagen de revne gulerødder, og rør dejen godt sammen.
  2. Tilsæt gulerødderne, og rør dejen sammen ca. 1-2 min. mere.
  3. Lad dejen hæve tildækket og lunt i ca. 2 timer.
  4. Kom dejen i 2 smurte forme (ca. 2-3 liter). Tryk den godt ned i formen og glat overfladen med en våd dejskraber. Drys evt. med græskarkerner eller solsikkekerner.
  5. Lad brødene efterhæve tildækket og lunt til dejen når kanten af formen, ca. 1½ time.
  6. Bag brødene i en forvarmet ovn, 180 grader (varmluft 170 grader) i ca. 1½ time.
Så er min fryser også fyldt til randen med bagværk, og det er meget godt når man har en sulten håndværker mand boende i hjemmet, som åbenbart er blevet så forkælet og kun kan lide mit rugbrød nu... he he he...

Håber alle får en dejlig weekend, jeg skal fejre svigerfar i aften med et brag af en fest, han er nemlig fyldt 60 år :)

- Maj

Ingen kommentarer:

Send en kommentar