mandag den 21. marts 2011

Stegeben...

Nu er forårets komme virkelig sat ind - sikke et vejr der har været i dag! Så da nu foråret er bebudet, så skulle jeg lige nå at lave stegeben en enkelt gang inden det for alvor blev varmt og lækkert.

For mig er sådan noget simremad noget der mest passer sig om vinteren eller efterår, men vi har en svaghed for stegeben og trækker den lidt langt i år, ha ha ha... Her kommer min variant af de lækre ben:

Der skal bruges:
  • Stegeben
  • 1 løg
  • 3 gulerødder
  • 2 persillerødder
  • 1/4 selleri
  • salt og peber
  • 3/4 l. svinebouillon
  • ½ dl. Noilly Prat eller hvidvin
  • 2 fed hvidløg
  • Timian efter smag
  • Peberkorn
  • 3 lauerbærblade








Skær alle grøntsagerne ud i skiver, så de er lige klar til at ryge i gryden. Jeg havde lidt frisk timian og persille liggende, som også røg med i gryden.















Krydr stegebenene med salt, peber og tørret timian og brun dem godt.















Efter bruning af kødet, hældes alle de resterende ingredienser, dog ikke Noilly Prat/hvidvin, og lad det brune lidt. Tilsæt da så Noilly Prat/hvidvin og lad det dampe lidt af.













Tilsæt benene og hæld bouillonen over, læg låg på og lad det simre lystigt i 2-3 timer.














Sådan ser de ud efter 3 timers simren, de var så møre at kødet bare faldt af benene, og jeg skulle være meget forsigtig med at tage dem op af gryden.












Og sådan så dagens tallerken ud, jeg elsker bare sovs, så derfor var det bare søbet ind i det ;)

Sovsen er lavet på den lækre fond, hvor jeg havde taget det fra som jeg lige havde brug for, jævnet med maizena, smagt til med ribsgele, salt og peber og tilsat lidt blå druer - nam!

Dagens portion blev serveret med polenta, fordi det er så dejligt nemt og meget lækkert!

Resten af fonden røg i køleskabet hvor jeg har fjernet al det stivnede fedt og dernæst smidt resten i fryseren til en anden god gang!

Det er super lækker og billig mad, jeg anbefaler at man tager ned til sin lokale slagter og bestiller nogle lækre kødfyldige stegeben - her var der kun de flade, men jeg kan også rigtig godt lide nøglebenene, men det er meget forskelligt fra person til person.

Velbekommen!

- Maj :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar