torsdag den 5. juli 2012

Hyldeblomstsaft...

Endelig fik jeg taget mig sammen til at tage ud i det gode vejr og plukke hyldeblomster! Jeg slæbte Manden med, da han ligger inde med 20 cm mere end mig på den vertikale front, og jeg havde forudset at dem ville jeg kunne drage nytte af - og det skal jeg love for!

Der hvor hylden blomstrer hos os, var de mest tilgængelige allerede blevet ranet, men så kan jeg jo også bare komme ud af starthullerne noget før ;)

Så lige pt. har jeg en stor gryde med lækker hyldeblomstsaft til at trække i køleskabet, jeg glæder mig virkelig meget til at smage på det:

Det er som om det ikke bliver mere sommer end det her!


Jeg har tjekket rundt på nettet samt kigget i mine kogebøger, og endte med en opskrift der lyder således:

Hyldeblomstsaft

Ingredienser:
  • ca. 30 hyldeblomstskærme, med de tykke stængler klippet af
  • 1 økologisk citron skåret i skiver
  • 1 økologisk appelsin skåret i skiver
  • 1 lime, presset
  • 1 kg sukker
  • 1 brev citronsyre
  • 1 liter kogende vand
  • evt. 1 tsk. atamon

Tilberedning:
  1. Find en stor gryde frem og hæld sukker, hyldeblomstskærme, citronsyre og citrusfrugt i. Overhæld hele herligheden med det kogende vand og rør rundt til al sukkeret er opløst.
  2. Tilsæt atamon til blandningen og rør atter rundt.
  3. Sæt låg på gryden og sæt det i køleskabet i 3-5 dage og rør rundt i det 2 gange dagligt.
  4. Hæld saften i skoldede flasker, evt. skyllet med lidt atamon, hvis du ikke bruger atamon så skal saften holdes på køl eller fryses.
  5. Nyd den lækre saft opblandet med danskvand eller helt almindeligt postevand!
Note:
Jeg brugte appelsin, fordi jeg kun havde en citron, hvis du foretrækker, så brug 2 citroner istedet...

Velbekommen!

- Maj :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar