fredag den 20. juli 2012

Pull apart bread...

De her pull apart brød er simpelthen så skønne, og vækker lykke hver gang jeg laver dem, det kan godt virke en smule omstændigt da de skal hæve af to omgange, men jeg lover at de er tiden og kræfterne værd :)
Opskriften har jeg tyvstjålet inde fra Petite Kitchenesse.

Hele opskriften kommer nede i bunden af indlægget.

Luftig dej der har hævet to gange. Nem og meget medgørlig.


En lækker blanding af bagt hvidløg, masser af kryddderurter og revet ost


Dejen rulles ud til en firkant - ahem... (jeg forsøgte at få det til at blive en rektangel!)
Fyldet spredes godt ud og jeg rev ekstra parmesan ost udover.

Dejen skæres i strimler og lægges i lag, jeg lagde dem sammen tre af gangen, synes det
var nemmere at styre på den måde.
Skær de taglagte strimler i små firkanter.


Læg de små firkanter i en muffinsform, og det gør ikke noget hvis de er lidt grove,
det giver dem mere charme :)

Fortsat til alt dejen er brugt og muffinformen fyldt.


Bag dem til de er gyldne - og nyd den fantastiske duft de afsender!

Nybagt pull apart bread der smager himmelsk!

Pull Apart Brød
12 store "muffins"

Ingredienser:

Brødet
  • 7,5 dl. mel
  • 2,5 dl. håndvarmt vand
  • 1 pk. tørgær
  • 0,8 dl. sukker
  • 1/4 tsk. salt
  • 2 spsk. smeltet smør
Fyldet
  • 2 hele bagte hvidløg
  • 1 dl. hakkede krydderurter (jeg brugte persille, purløg og en smule frisk rosmarin)
  • 1 dl. revet ost (jeg brugte parmesan, cheddar og pecorino)
  • 2 spsk. smeltet smør til at pensle dejen inde fyldet kommer på
Tilberedning:
  1. Bland det varme vand med tørgæren og sukker i en stor skål, sæt det til side i et par minutter til det er skummende.
  2. Tilsæt smørret, saltet og si melet i skålen en dl. af gangen, intil dejen er tager form. Det er ikke sikkert at du skal bruge alt melet eller der skal måske tilsættes en smule mere - prøv dig frem.
  3. Tag dejen ud af skålen og ælt det godt i ca. 8 min. til dejen er blød og elastisk. Læg dejen tilbage i skålen (som skal være drysset med mel) og læg et rent viskestykke henover og lad dejen hæve i 1 time til den får dobbelt størrelse.
  4. Mens dejen hæver bages hvidløget. Skær toppen af begge hele hvidløg og smør gerne med lidt olie og drys med en smule salt og bag dem i en 200 grader varm ovn i ca. en time eller til hvidløget er blødt.
  5. Mens hvidløgene bager hakkes krydderurterne og osten rives og blandes i en skål.
  6. Lad hvidløgene køle ned og klem feddene ned i en mindre skål og mas dem til en fin mos. Bland derefter mosen med krydderurte/osteblandningen.
  7. Når dejen har hævet slås den ned, og rulles ud på et meldækket bord. Ælt et par gange og rul dejen ud til en stor rektangel og pensl dejen med det smeltede smør og dæk derefter rektanglen med fyldet og riv evt. lidt mere ost henover.
  8. Skær dejen i lange strimler med en skarp kniv og læg dem oven på hinanden 3 af gangen og skær igen strimlerne til små firkanter.
  9. Læg de små firkanter i en smurt muffinsform, dæk med et rent viskestykke og lad dem hæve i 40 minutter.
  10. Bag de lækre små brød i en 200 grader varm ovn i ca. 20 min. Hold øje med at de ikke bliver for gyldne, og dæk dem evt. med stanniol.
  11. Lad køle lidt ned og så skal der spises!
Bon Appetit!

- Maj :D



6 kommentarer:

  1. Ej, hvor ser de lækre ud(:

    Du er velkommen til at kigge forbi min blog(:

    www.dyreglad-pige.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :D De smager også helt forrygende!

      Jamen jeg kommer da gerne et smut forbi ;)

      - Maj :D

      Slet
  2. Orv uhmm, det ser da super lækkert ud! De er lige kommet på to-do listen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tak - hvor er du sød :)

      De er altså bare super lækre, den eneste grund til at jeg ikke laver dem så tit, er at jeg kommer til at grovæde i dem!

      - Maj :D

      Slet
  3. YUM! Dem må jeg bare prøve. Elsker at bage, og de lyder som et skønt lille ferieprojekt (:

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh Tak Kit - du vil blive absolut afhængig af dem, herhjemme bager vi dem ikke så ofte, for det ender med at det er det eneste vi spiser, hæ hæ hæ...

      - Maj :D

      Slet