mandag den 9. juli 2012

Thaifest...

Til lørdagens festivitas stod den på Thai-Tema, og det betød også at jeg prøvede at få dyrket en thai opdækning:

Åkander foldet af servietter, det var det mest kreative det blev til ;)
Hvordan de foldes, kan du se HER


Jo den er god nok, det er helt med vilje at der ingen kniv er, jeg læste mig frem til,
at man ikke spiste med kniv i Thailand, men brugte skeen som kniv :D


Det er svært at se, men jeg fandt fine hvide åkande lys i Netto til en flad 10'er,
men som altid glemte jeg at tænde dem - det er SÅ typisk mig!


Det lille buffetbord: Grøn Karry kylling, Jasmin ris, hjemmelavede forårsruller,
kødspyd på citrongræs, bok choi med østerssauce, hjemmelavet krydret fiskesauce.
Udenfor billedet var der en halv (udhulet) ananas med stegte ris.



Som den stressede værtinde jeg nu var, for at få det hele klar på en gang, fik jeg ikke taget billeder af maden (udover ovenstående) da mit kamera forsvandt mit i rodet i køkkenet - ja jeg er en fantastisk madblogger, ha ha ha...
Til velkomst blev der serveret en cocktail af frisk ananas blendet med kokosmælk, passionsfrugtjuice, rom og toppet med danskvand - jeg lavede selvfølgelig en virgin version til min veninde og jeg (hun er også gravid ;D). Som appetizer serverede jeg diverse thai snacks, nogle lidt for eksotiske (smagte og lugtede som fiskefoder) og andre faldt lige i deres smagsløg.

Forretten var en Tom Yum suppe med tigerrejer, champignon, minimajs og cherrytomater. Dertil serverede jeg rejechips og ekstra chili. Jeg havde en lækker tom yum paste, som jeg havde købt hos min lokale asiatiske butik, som jeg synes er rigtig lækker.

Grøn Karry Kylling
ca. 6-8 mennesker (alt efter om der er andre retter)

Ingredienser:
  • 2-4 spsk. grøn karry pasta*
  • 500 g. kyllingefilet skåret i tynde strimler
  • 2 dåser minimajs/2 pakker friske minimajs flækket på langs
  • ca. 15 mini auberginer flækket på langs eller 2 håndfulde ærteauberginer*
  • 4 dåser kokosmælk, hvor cremen er skilt fra vandet.
  • 2 spsk. fiskesauce
  • 2 spsk. palmesukker* eller alm. sukker
  • 10-15 kaffirlimeblade* (brug dem fra frost, de tørrede smager ikke af en fis...)
  • Sød basilikum*
Tilberedning:
  1. Opvarm kokoscremen og rør rundt til det koger blidt og tilsæt karrypasta (pas på med det, det er stærke sager, så smag dig frem!) og rør godt rundt.
  2. Tilsæt da kylling og limeblade og lad det koge i 10 min.
  3. Herefter tilsættes de resterende ingredienser undtagen den søde basilikum, og lad retten simre til grøntsagerne er møre.
  4. Smag retten til med noget mere karry pasta, fiskesauce og palmesukker, lige inden servering vendes den søde basilikum i og gem lidt til pynt også.
  5. Server med jasminris.
* alle disse ingredienser er købt i den lokale asiatiske biks, jeg har ikke set disse ingredienser i konventionelle butikker som Føtex, Bilka etc. - hvertfald ikke her i Odense.
Den grønne karry pasta valgte jeg at købe, da jeg ikke magtede at lave det selv, det er ikke kræfter jeg har for mange af i disse dage! MEN hvis du køber den, så vælg en du finder i en asiatisk butik, og kommer fra Thailand med de autentiske ingredienser som: galangarod, citrongræs, kaffirlime...

Bok choi med østerssauce
8 pers. som tilbehør

Ingredienser:
  • 8 baby bok choi
  • Sesamolie
  • 2 spsk. østerssauce
  • 2 spsk. sojasauce
  • 2 spsk. fiskesauce
  • 2 spsk. sød chilisauce
  • 2 spsk. brun farin
  • 1 spsk. lime saft
  • 2 fed hvidløg knust
Tilbehør:
  1. Skær roden af hver baby bok choi, så bladene bliver sepereret.
  2. Bland de resterende ingredinser udover sesamolien til en stir fry sauce. Bland godt, så sukkeret bliver opløst, kan med fordel laves i god tid forinden.
  3. Varm en wok op til middelhøj varme og varm sesamolien og stir fry bok choi'en til bladende falder lidt sammen og tilsæt da saucen og varm igennem. Start med de store blade inden de små kommer i, så de alle har lidt bid ved servering.
  4. Server som tilbehør eller som en vegetarisk ret med jasmin ris.

De fleste af jer, som har læst med i et stykke tid, ved at jeg laver meget mad på slump og gefûhle, og dette gælder også forårsrullerne og kødspyddende. Det som var vigtigt for mig, var at jeg brugte thai ingredienser, men ellers smagte jeg mig bare frem.
Til spyddende valgte jeg at knuse enden af citrongræsset inden jeg slyngede kødet om, det giver en lækker citrus smag, og de blev stegt i ovnen på en rist med en bageplade under sig, så de ikke blev "våde" under stegningen.

Maden blev taget super godt imod, og der blev taget godt for af retterne, men der var dog tilstrækkelig med rester til at jeg slap for at lave mad i dag :D

Velbekommen!

- Maj :D

2 kommentarer:

  1. Imponerende og smukt dækket bord - meget stemningsfyldt! Sjov detalje med kniven - det havde jeg slet ikke tænkt på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, det var lige det look jeg gik efter ;)
      Jeg blev også lidt overrasket, fordi jeg troede de spiste med pinde, men der tog jeg også fejl ;)

      - Maj :D

      Slet