søndag den 5. august 2012

Stop spild af mad: Pasta med alt godt fra køleskabet...

I går så Manden og jeg  "Spis Skraldet" på DR2, det er en genudsendelse fra sidste år, hvor jeg desværre ikke fik det set, så det skulle bare ses igår!

Til dem af jer der ikke så programmet handlede det om al det madspild vi danskere producerer og hvad vi kan gøre for at forhindre det.
Man fulgte bl.a. Brdr. Price der lavede en 3 retters middag ud af "skraldemad" og serverede det til sarte folk, der ikke kunne drømme om at spise mad der var tæt på en udløbsdato (det fik virkelig mit pis i kog!) samt en studerende der skulle leve som skralder i en uge og udelukkende leve af det hun fandt! Det var virkelig inspirerende at se hvordan hun fandt de vildeste fødevarer i containere fra forskellige supermarkeder og bagere - hun fik samlet sammen til en festmenu hvor hun inviterede 6 venner til en lækker buffet, lavet udelukkende på skraldemad!

Det var et rigtig fint segment at Brdr. Price lavede en lækker middag af skraldemad - det der generede mig var at det var en smule urealistisk, vi almindelige mennesker vil jo ikke kunne tage ud til kødtorvet og få udbenede vagtler der er ved at blive for gammel for free eller hen til Lagkagehuset og få lækkert brød og kage - jeg ved godt at det var for at vise at man kunne lave lækker mad af skraldemad, men stadig en smule urealistisk for pøblen (læs: MIG), men ideen var fantastisk!

Nå, men jeg håber at der var andre end mig der så det og blev inspireret, jeg gør hvertfald selv en stor ære ud af at bruge alle mine rester, så i dag vil jeg vise en ret som jeg normalt ikke vil smide på bloggen ;)

Pasta med alt godt fra køleskabet aka Ruskomsnusk ;)


I denne pastaret er der bl.a. pølser fra i fredags som jeg havde grillet, men ikke blev spist, majs - også fra fredag, skåret fra kolben, en rest hakket oksekød og løg, alt det blev smidt på panden og smagt til med krydderier, mens jeg kogte en slat pasta fra tørlageret og til sidst blev det blandet sammen!

Det her er altså en ret som alle kan lave og som er utrolig simpel, så der er ikke rigtig nogen undskyldning for ikke at få brugt sine rester ;)


Billigt (gratis) og velsmagende - what's not to like?

"Spis Skraldet" var virkelig et inspirerende program og det er Selina Juul og hendes "Stop Spild af Mad" bevægelse også, jeg håber der kommer en dag hvor det at skralde ikke er et tabu og flere tænker over alt det mad man fodrer skraldespanden med!

Et andet alternativ er at give sin mad til de hjemløse, Manden og jeg har ofte givet mad til de hjemløse når der har været stor fest og vi kan se at det får vi aldrig spist, sidst var i december måned efter vi havde holdt julefrokost, det var noget mere tilfredsstillende end at smide masser af sild og kartoffelsalat ud.

En anden man kan få masser af inspiration hos er Klidmoster, hun blogger tit om hvordan man kan strække sin mad OG hvordan man kan bruge sine rester til noget absolut forrygende :)

- Maj :D

7 kommentarer:

  1. Fantastisk Maj :)

    Jeg går meget op i Stop Spild af Mad og jeg så også programmet igår.
    Jeg vidste godt at butikkerne smider meget mad og, og det var helt utroligt alt det pigen kunne "skralde"..
    Noget jeg især savner herhjemme er tendens til at "Doggy-bagge". Så underligt at det er lidt "tabu-belagt" herhjemme.
    Da jeg boede i Sydafrika fik man altid en Doggybag med sig. Så kunne man give den til en hjemløs på vejen hjem eller beholde resterne selv. Savner det koncept!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har nemlig lige være ude i medierne med vores nye Gallup undersøgelse om doggybags - http://politiken.dk/tjek/ECE1697280/danskerne-vil-ogsaa-have-doggybags/

      Og stemning er faktisk positiv overfor doggybags: mange danskere ønsker at have doggybags indført. Meeeen om industrien/restaurationsbranchen vil, er det en hel anden sag...

      KH
      Selina

      Slet
    2. Tak Anne :)

      Ja det var SÅ vildt med al det mad hun fandt! Det giver virkelig stof til eftertanke!

      Kan dælme godt forstå du savner konceptet, jeg har ind i mellem spurgt om jeg må få mine rester med hjem, hold kæft hvor tjenerne glor, men hey jeg har ikke betalt for at de skal smide min mad ud! Crazy!

      Selina, jeg håber bare at det snart kan blive en realitet med doggybags, jeg har fulgt rigtig meget med på FB med jeres undersøgelser og jeg synes det er fedt at der er så mange mennesker der ønsker dem, så man kan håber på at det snart bliver normaliseret herhjemme!

      - Maj :D

      Slet
    3. Je, vi håber at industrien/restaurationsbranchen vil være med på ideen. Det er på tide at indføre doggybags iherhjemme, enig!

      KH
      Selina

      Slet
  2. Hvor er du sød, Maj - tusinde tak for de varme ord :) Og en dejlig Ruskomsnusk Pasta :)

    Godt at du kunne lide DR2 dokumentaren, det er vi meget glade for.

    Hav en god søndsg.

    KH
    Selina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen selv Tak Selina!
      Jeg synes det er et fantastisk stykke arbejde du står i spidsen for, og kan ikke understrege nok hvor meget jeg går ind for det!

      Jeg var super begejstret for dokumentaren, og ville elske at se flere programmer med samme tema, og håbe at flere danskere vil lade sig inspirere!

      - Maj :D

      Slet
    2. Åh det var godt, et du kunne lide det, Maj. Ja, det er et tankevækkende dokumentar.

      Og tak for de varme ord :)

      KH
      Selina

      Slet