fredag den 3. august 2012

Store Bagedag...

Som jeg skrev igår, så gik jeg bageamok og dette er hvad det blev til:

Så er der bagværk til alle :D


Jeg startede egentlig ud med at ville bage lidt burgerboller og hotdog brød til vores venner i aften og den opskrift finder i HER, jeg var lidt doven og lavede boller og brød af samme dej!

Derudover bagte jeg bagels, det er noget jeg har tænkt på længe, specielt fordi jeg elsker bagels og i forgrunden er det et lækkert foccacia brød med frisk rosmarin og cherrytomater - mums...

Opskrifter på både bagels og foccacia stammer fra AMO: Den Store Bagebog 2 og jeg kan kun anbefale begge opskrifter, så nemme og lige til at gå til!

Grundopskrift Bagels
8 meget store bagels

Ingredienser:
  • 50 g gær
  • 2½ dl. lunkent vand
  • 1 spsk. flydende honning
  • 2 spsk. salt
  • 25 g. blødt smør
  • ca. 500 g. mel
  • 100 g. sukker (til kogning)
  • 2 liter vand (til kogning)
Tilberedning:
  1. Opløs gæren i det lunkne vand, tilsæt salt og honning og rør sammen.
  2. Tilsæt ½-delen af melet og rør godt, mens smørret tilsættes i små stykker. Tilsæt resten af melet, når smørret er godt indarbejdet i dejen.
  3. Lad dejen hæve lunt og tildækket i 40 min.
  4. Del dejen i 8 stykker og form dem til runde kugler.
  5. Tryk med tommelfingeren et hul i midten og fold kanterne rundt, så det bliver ca. 5 cm i omkreds. Det skal være forholdsvist stort, da de hæver ret meget.
  6. Lad dem derefter efterhæve i ca. 30 min, lunt og tildækket.
  7. Kog vand og sukker op i en stor gryde til sukkeret er opløst.
  8. Kog en bagel af gangen i det kogende vand, ca. 1 minut på hver side og tag op med en hulske og læg dem på en bageplade.
  9. Pensl dem med æg/mælk og drys med sesamfrø eller solsikkekerne og bag dem ca. 15-18 min i en 200 grader forvarmet ovn.
NOTE:

Jeg lavede mine med syltede jalapenos og cheddar ost. Chilien blev hakket og tilsat dejen i punkt 2 efter smørret og inden resten af melet. Efter de var bllevet kogt, dryssede jeg dem generøst med cheddarost. Næste gang vil jeg prøve andre smagsvarianter som fx rosin og kanel - mums, samt lave dem en anelse mindre, de er meget store!


Foccacia
1 middelstor bradepande

Tilberedning:
  • 300 g. italiensk durummel
  • 150 g. alm. hvedemel
  • 25 g. gær
  • 3 dl. lunktent vand
  • 2 dl. olivenolie
  • 1 tsk. fint salt
  • 1 tsk. tørret rosmarin
  • 1 tsk. hvidløgspulver (kan udelades)
  • 1 tsk. løgpulver (kan udelades)
Tilberedning:
  1. Opløs gæren i det lunkne vand og tilsæt derefter olie, salt, rosmarin samt mel og ælt det godt sammen
  2. Når dejen er blød og elastisk skal den hæve lunt og tildækket i ca. 40 min.
  3. Slå dejen ned og kom den ned i en smurt bradepande (medium størrelse) eller to tærte/springforme.
  4. Lad dejen efterhæve tildækket og lunt i 30 min.
  5. Prik dybe huller i dejen og pensl overfladen med olie, drys med rosmarin og havsalt.
  6. Bag foccaciaen i ca. 20 min i en 200 grader forvarmet ovn.
  7. Lad brødet køle af i formen
NOTE:
Jeg valgte at komme cherrytomater i, som jeg stak dybt ned i dejen, man kan også vælge at bruge oliven, løg etc.  

Velbekommen!

- Maj :D

2 kommentarer:

  1. Orv! Det ser rigtig godt ud! Og det er da alt for længe siden, jeg har fået foccacia - mmm :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Piske :D
      Ja, det var også sådan jeg havde det, da jeg bladrede igennem forskellige brødopskrifter - og så var der jo ikke andet at gøre end at få det bagt! Næste gang vil jeg forsøge mig med surdej!

      - Maj :D

      Slet