torsdag den 18. oktober 2012

Hokkaido salat med granatæble, nødder og tomberries...

Igår havde jeg besøg af min barndomsveninde, som jeg har kendt siden jeg var 6 år! Vi hyggede med lækker mad, snak og ikke mindst masser af grin :)

I anledningen havde jeg lavet en lækker efterårsinspireret salat:


Lækker salat med masser af farver og smag...



Hokkaido salat med granatæble, nødder og tomberries
4 pers.

Ingredienser:

Salat
  • 1 hokkaido
  • ½ granatæble, kernerne pillet ud
  • 1 bakke blandet salat (eller hvad du foretrækker)
  • 1 bakke tomberries
  • 100 g. blandede nødder ristet på panden og hakket groft
  • 1 spsk. olie
  • salt og peber
Dressing
  • 1 tsk. sennep
  • 1 tsk. sukker
  • 1 fed hvidløg, presset
  • ca. 25 g ristede og hakkede hasselnødder
  • 5 spsk. olivenolie
  • 1½ spsk. tranebærbalsamico (eller alm. hvidvinseddike)
Tilberedning:
  1. Forvarm ovnen til 200 g.
  2. Halver græskarret, udhul det og skær det i forholdsvise tykke skiver. Put græskar skiverne i en stor frysepose, hæld olivenolie over, krydr med salt og peber og ryst posen godt, indtil det hele er dækket i olie og krydderier.
  3. Læg skiverne i et ildfast fad og bag dem i ca. 20-25 min. til de er gyldne og møre.
  4. Bland alle ingredienserne til dressingen og sæt den på køl.
  5. Skyl salaten godt og læg dem på et stort fad, drys med halvdelen af granatæblerne, tomberries og nødderne. Læg afkølede græskarskiver overn på salaten og drys resten af granatæblekernerne, tomberries og nødder over og server med dressingen.
Dressingen fandt jeg hos Miss Muffin, og er blevet en af mine yndlings, den smager fantastisk, og er så nem at lave!

Jeg serverede salaten med noget lækkert økologisk kylling, det var alle tiders lækkert måltid!

Velbekommen!

- Maj :D

4 kommentarer:

  1. Yum, Maj! Det ser godt nok lækkert ud :O

    - Kit

    SvarSlet
    Svar
    1. Åh Tak Kit :)

      Det smagte også bare absolut fantastisk, helt sikkert en salat der skal laves igen!

      - Maj :D

      Slet
  2. Tak for god opskrift, den smager fantastisk og skal i gang med at lave den for anden gang

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen selv tak Bettina - og ikke mindst tak for de fine ord :) Det er rart at vide, at bloggen er til inspiration!

      Rigtig god advent :)

      - Maj :D

      Slet