tirsdag den 16. oktober 2012

Glukosebelastning...

Sidder og venter - tiden var lang, selvom jeg havde en god bog med...


I dag har jeg været til Glukosebelastning på OUH, her blev jeg testet for om jeg havde udviklet graviditetssukkersyge.
Glukosebelastning bliver man kaldt ind til hvis man har en eller flere faktorer der indikerer at man vil udvikle sukkersyge, i mit tilfælde er det min overvægt der gjorde udslaget og for andre er det måske et tilfælde af sukkersyge i familien eller at du har udviklet sukkersyge i de forgangne graviditeter.

Proceduren er simpel, men ret træls, jeg skulle faste siden igår kl.22 og måtte derfor kun drike max 1-2 glas vand, og ellers ikke indtage noget! Hverken tygge tyggegummi eller ryge (ikke fordi jeg ryger...), det værste for mig var at jeg ikke kunne drikke mere vand, for jeg er helt afhængig af at drikke når jeg føler tørst.

Her til morgen mødte jeg op ved Biokemisk afdeling indgang 40 (der hvor man også får taget blodprøver) og så skal man drikke 300 ml. sukkervand. Jeg drak mit af to omgange, og tænkte det var ikke så slemt, havde hørt at det var frygtelig ulækkert at drikke det vand, men da jeg nåede til nr.2 glas, fandt jeg ud af at alt sukkeret var havnet i bunden, så de sidste slurke var virkelig klamme og lidt som at skulle drikke sirup - puha...

Efter man havde drukket, skulle man sidde i 2½ time mens vandet bliver optaget i kroppen, og i det tidsrum må man ikke sove eller bevæge sig synderligt, så jeg sad bare der i venteværelset sammen med de andre der fik foretaget det samme og ældre mennesker der skulle have taget blodprøve. Ventetiden var virkelig lang, og jeg var glad for at have taget en bog med, og min trofaste iPhone!

Når ventetiden er slut, bliver der taget 2 blodprøver fra dine ører, som på ingen måde gør ondt, jeg kunne intet mærke. Derefter går der 1 minut, hvor man får resultatet og i mit tilfælde var der ingen tegn på sukkersyge, mit tal lå på 7,7, det skal ligge under 9 for at du er rask.

Og når man så forlader hospitalet får man fine nye smykker på ørerne:

Nyt look - man skulle tro det her er en modeblog ;)

Jeg er sikker på at disse øreringe nok ikke kommer til at danne mode, ha ha ha...

Selvom det var en lidt drøj start på morgenen, så var det det hele værd, når man ved at man ikke har sukkersyge!

- Maj :D


10 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt at høre, at der ikke er fare på færde. Jeg håber, at jeg også slipper, men det var rart at høre hvad der sker i forbindelse med undersøgelsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg var også mega lettet da jeg fik resultatet, selvom jeg godt ved at den form for sukkersyge forsvinder når Haletudsen kommer ud, men jeg er nu glad for at alt er helt som det skal være :)

      Jeg havde ingen anelse om hvordan det ville foregå, så tænkte jeg lige ville give en detaljeret beskrivelse til andre som ikke ved hvordan det foregår, så det er skønt at høre at du fik glæde af mit indlæg!

      Jeg vil krydse fingre for at du slipper, med alt det du har været igennem, fortjener du en fantastisk graviditet :)

      - Maj :D

      Slet
    2. tak skal du have. Det var sødt af dig.
      Vi krydser bare fingerne videre for os begge to :-)

      Slet
  2. Det var da rart, at få afklaring på, så skal du ikke bekymre dig om det. Men ja, det er hårdt ikke at må drikke noget i så lang tid - man mister helt energi. Selvom det er for en god sag. Fine øresmykker ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var SÅ skønt at få et positivt resultat, kunne slet ikke magte tanken om at skulle døje med sukkersyge...

      Jeg var også seriøst træt mens jeg ventede og det var meget fristende at lukke øjnene, men det måtte jeg ikke! Nu er det heldigvis overstået!

      Ja, jeg var også meget benovet over de fine smykker jeg fik med som souvenir ;)

      - Maj :D

      Slet
  3. Sjovt at proceduren er så forskellig. I Kolding og Fredericia må man drikke mere vand end 1-2 glas i faste perioden.
    Man må også drikke et par glas vand mens man venter - og blodprøven bliver taget som alm, blodprøve og svaret får man først via den læge der har henvist en...

    Jeg var ikke så heldig.. krydsede lige grænsen med 0,1.
    Det var nu ikke så slemt med sukkersygen - kostomlægning kunne klare det hele og så fik jeg jo 3-4 ekstra scanninger :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Årh for pokker! Havde ingen anelse om at der var så stor forskel på procedurerne, er dog rigtig glad for at jeg kunne få resultatet med det samme.

      Dog er det da ikke tosset at få ekstra scanninger ;) men ja, jeg havde læst at det kunne klares med kostomlægning, så det kunne have været værre!

      - Maj :D

      Slet
    2. Åh ja - og at man ikke fik lov til at gå over tid kan vel i nogen tilfælde også være et plus? :D

      Jeg - personligt - synes det bedste var at vi skulle være indlagt i mindst 2 døgn efter fødslen - specielt fordi jeg lige nåede at krydse grænsen for hvornår de i Kolding ville sende 1. gangsfødende hjem efter 4 timer...
      Det var jeg ikke lige helt klar på :D

      Men ja - det hele kunne være meget meget værre - fx med insulin og alt mulig - og at sukkersygen blev kronisk.

      Slet
    3. Godt du gik fri. Jeg skal til min sukkerbelastning om 1 1/2 uge, og håber at jeg går fri ligesom sidst. Dengang lå mit tal på 6,0.

      Tine
      www.thespacebetween.dk

      Slet
    4. Jeg er også rigtig glad for at jeg gik fri! Det var en befrielse at få et fint tal :)

      Jeg vil krydse fingre for dig at du går fri denne gang også, mon ikke du gør det ;)

      - Maj :D

      Slet