tirsdag den 30. oktober 2012

Weekendtur til Stralsund...

Smukke Stralsund By Night...


I weekenden drog Manden og jeg til Stralsund som er en virkelig hyggelig og lille by som ligger ca. 1 times kørsel fra Rostock, og hvis man ikke gider at køre den lange tur, så kan man tage færgen Gedser/Rostock, hvilket vi ville ønske vi havde gjort, da vi hang fast i en kø i næsten 2 timer og derfor ankom noget senere til vores Hotel end først beregnet...
Vores hotel var det fine Arcona Hotel Baltic som var blevet købt gennem et Take Offer tilbud. Hotellet var ret stort, og lå meget centralt i gåaafstand til alle de vigtige seværdigheder. De har også deres egen restaurant, sauna og fitness, og skulle man ønske det, kunne man bestille roomservice.

Om fredagen ville vi have spist på hotellets restaurant, da deres menukort lød rigtig lækkert, men da vi kom kl.19.15 fik vi at vide at alt var optaget og at vi først kunne få bord en time efter, og det kunne en vis gravid dame ikke vente på, så vi gik ned mod den gamle bydel og havnen for at se om vi ikke kunne finde et sted og spise, og det kunne vi selvfølgelig :)

Vi endte på et hyggeligt sted nede ved havnen som havde alt muligt lækkert og gjorde sig i frilandsgrise/køer og høns, det var jo dejligt at vide:

Min mad...


Jeg er ingen ørn til tysk, kan godt begå mig, men jeg var så træt da vi bestilte, at jeg slet ikke fik set ordentligt på menukortet, så jeg endte med at bestille ovenstående, som smagte skønt, men der var alt for meget kød... det jeg havde overset var at der var 3 forskellige slags kød i min ret, og jeg ville bare have bøffen, ha ha ha... det I ikke kan se er en ordentlig pølse og noget andet kød, som smagte absolut mærkeligt!
Portionen var gigantisk, og jeg spiste kun bøffen, 2 bidder af pølsen og en lille smagsprøve af det sidste kødhalløj, derudover fik jeg kværnet alle grøntsagerne som var skønne og med bid, og ca. halvdelen af kartoflerne... og det til en sølle pris af 115 kr.

Mandens mad...


Manden bestilte en platte med regionale specialiteter, og hold nu magle hvor var der meget mad, der var nok til to, men det stod der ikke noget om på menukortet, og vi kunne se at der var andre der kæmpede med denne platte... og igen en sølle pris af 120 kr. for alt det, samt en kæmpe brødkurv med 3 forskellige slags brød: rugbrød, groft franskbrød og hvidt brød.

Smukke Stralsund...


Efter vi havde spist og drukket til vi var ved at revne, det helt uden hverken forret og dessert, havde jeg brug for at gå en lille tur og fordøje lidt, det endte med at vi gik rundt i 1 time - fordi vi for lidt vild, ha ha ha... det var ret hyggeligt og vi fik set Stralsund fra hendes smukkeste side, helt rolig og badet i månelys, det var romantisk og skønt... vi gik nok ikke mere end 5 km, men med min fart tog det altså en time, jeg får meget nemt plukkeveer når jeg anstrenger mig for meget, derfor er jeg tvunget til at gå stille og roligt!

Morgenmad på hotellet - MUMS!


Morgenmaden på hotellet var lækker, der manglede intet og vi spiste os meget mætte :) Derefter tog vi ud og shoppede lidt, kørte over til en ø der hedder Rügen, gik tur og spiste en sen frokost:

½ udhulet brød med marineret svinekød, middelhavsgrøntsager, feta og tzatiki


Lækker iskaffe med karamel :)


Efter den store morgenmad var vi ikke sultne før sent, så vi fandt en hyggelig cafe, som vi satte os til rette i og bestilte mad. Vi skulle have anet ugler i mosen da vores tjener rullede øjne af os allerede da vi talte til hende på engelsk... Vi spurgte hende om hun kunne engelsk, da hun begyndte at plapre løs på tysk, og SÅ god er jeg ikke til det, jeg kan sagtens læse det, men ikke tale det flydende og slet ikke forstå det når en tjener taler så hurtigt som hende her! Så hun rullede øjne af os og rystede på hovedet, for så at sige noget mere på tysk og så gå sin vej! Vi var lettere chokerede, og undrede os over hvor dælen hun gik hen... det viste sig så at hun gik for at hente et menukort på engelsk til os, hvilket vi synes var rigtig fint, og hun blev derfor tilgivet for at være lettere næsvis.
Drikkevarerne kom rigtig hurtigt og vi fik vist hende hvad vi gerne ville have, jeg bestilte ovenstående og Manden en schnitzel med braskartofler og spejlæg - to retter som vi kom til at vente 1 time på! Vi nåede begge at indtage alt vores drikkelse og spurgte pænt den næsvise tjener om vores mad var på vej, hvorefter hun gestikulerede og sagde på tysk 5 minutter, som så på dansk skulle oversættes til 15 minutter... arj hvor var jeg træt af hende, og mine hormoner rasede! Vi overvejede kraftigt at smide penge for vores drikkevarer og så skride, men jeg var bare SÅ sulten, og det endte med at vi fik vores mad lige inden jeg var på vej væk!

Hvordan var maden så? Den var udemærket, jeg havde nok nydt den mere hvis jeg ikke havde været så sur på den trælse tjener og den lange ventetid, men vi var søde og smilende da vi betalte, for jeg ved hvor meget crap en tjener kommer ud for, men drikkepenge skulle hun dælme se langt efter!

Efter frokost gik vi endnu en tur, og derefter vendte vi næsen mod hotellet for jeg var så træt jeg ikke kunne se ud af mine små øjne, og det endte med at vi tog os en god lur, ahhh...

Gnocchi med hvidløg, chili og tigerrejer...


Aftensmad lørdag blev en sen affære, og da vi havde spist en relativ stor frokost, skulle det bare være noget enkelt, så vi fandt en hyggelig restaurant hvor vi fik lidt pasta, eller i mit tilfælde gnocci :)

Til fælles for alle vores måltider i Stralsund var de kæmpe portioner, jeg spiste ikke op en eneste gang, og vi fik hverken forret eller dessert nogen af gangene, og jeg kan altså godt spise til! Selv Manden kom til kort, så jeg ved at det er portionerne der er store! Det ærgrede mit Stop Spild af Mad hjerte, at jeg ikke kunne tage mine rester med hjem, men det fungere ikke så godt når man er på ferie og bor på hotel...

Morgenmad galore - masser af ost og pølse!


Æg, bacon og frugtsalat - Haletudse kunne næsten være i maven efter dette kæmpe måltid!


Søndagen startede med en ordentlig omgang morgenmad, vi skulle have kræfter til køreturen hjem og en handletur i Fleggard ;) Vi spiste begge så meget at vi ikke spiste før til aftensmad, ha ha ha...

Sendte en kærlig tanke til Piskeriset, da jeg fik øje på dem her!
det er ikke skumfiduser, men alligevel... ;)


Åh hvor var det en fantastisk tur, lige hvad jeg havde brug for - det var på alle mulige måder hyggeligt, romantisk og skønt, som jeg havde tænkt fik vi flettet fingre og været kvalmende søde, ha ha ha... det er sådanne momenter vi skal huske hinanden på, når først Haletudsen er ude og slider lidt på os som par :)

Hvis man er til smukke omgivelser, kirker og hygge er Stralsund bestemt en tur værd, jeg ville da gerne tage en tur dertil igen!

- Maj :D

8 kommentarer:

  1. Jeg falder helt i svime, over alle de lækre madbilleder - det ser ud til at have været en hyggelig tur. Godt at se, man ikke er den eneste, der altid referere til en tur/begivenhed/oplevelse, gennem hvad man har spist, hvorhenne man fik det, og hvordan det smagte :D Folk synes tiltider det er morsomt, at hvis de spørger, hvad jeg har lavet i weekenden, gennemgår jeg det hovedsagligt ved at sige: "Jeg spiste sådan og sådan fredag, og så var vi i biffen lørdag, der blandede jeg det og det slik, og så søndag var jeg til brunch, der fik jeg sådan og sådan".

    - Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne :)

      Tak for de søde ord, jeg sidder også og bliver helt sulten når jeg går igennem billederne ;)

      Jeg har det på nøjagtig samme måde, alt i min verden bliver målt i hvad man har spist, eller skal have - det første jeg spørger folk om, når de har været til fest el. lign. er hvad de fik at spise, ha ha ha...

      - Maj :D

      Slet
  2. Kæresteture væk fra opvask, tøjvask og andre forpligtelser er balsam for sjælen og man kan blive som nyforelsket igen, og ikke kun fordi der er billig slik ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var SÅ meget lige det vi havde brug for - væk fra hverdagen, og opføre os som nyforelskede teenagere <3 det var fantastisk!
      Nu er hverdagen tilbage, men der sker også så meget nyt lige pt og det er skønt og rart på en anden måde :)

      - Maj :D

      Slet
  3. ... jeg er rimelig gennemskuelig... nåede til billedet med smølfer og nåede at tænke "nææææh, smølfer!" - indtil jeg opdagede din hilsen til mig og begyndte at grine! Åhja, de er sikkert smækfulde af sære e-numre, men jeg synes nu, at smølfeslik er sjovt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis jeg havde fundet en lidt mindre pose, så var de kommet med hjem, men synes en hel spand var lige i overkanten ;)

      Jeg kluklo også da jeg så dem, og tænkte på dig med det samme, vidste du ville sætte pris på lidt smølfeslik! Helt sikkert propfyldt med alskens dårligdomme - bare se på farven!!!

      - Maj :D

      Slet
  4. Hvor ser det skønt ud. Vi har næsten lige været på kærestetur til Goslar - det var så hyggeligt:-) Fandt du spaghettisquash? :-)

    Mange hilsner fra

    Anne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var også bare virkelig skønt, og kæresteture er bare de bedste :)

      Jeg var så heldig at der sørme ligger en Citti i Stralsund og de havde spaghetti squash, som jeg selvfølgelig købte med hjem :D :D nu mangler jeg bare at eksperimentere lidt med den!

      - Maj :D

      Slet