tirsdag den 9. oktober 2012

Øllebrød...

Lun øllebrød med flødeskum...


I søndags lavede jeg øllebrød til Manden, han havde ikke fået det siden han var en ung purk og jeg har aldrig fået det i hele mit liv - utroligt men sandt... det samme gjaldt også for stegt flæsk med persillesovs, så i løbet af en uges tid, har jeg udforsket 2 danske retter jeg aldrig har smagt ;)

Jeg var noget skeptisk med det her øllebrød, for umiddelbart lyder det ikke lækkert, det ser ikke lækkert ud når man laver det og det dufter sjovt! MEN - det smager nu skønt! Det bliver ikke en livret eller noget jeg vil lave ofte, men jeg kan totalt se ideen med den, og tror også at Haletudse vil komme til at få sin del af øllebrød, da det jo er en sund ret, hvis man holder igen med sukkeret og flødeskummet.
Manden spiser det med mælk, så det tror jeg også jeg vil servere til i fremtiden!

Eftersom jeg ikke har nogen erfaring med øllebrød, blev det lavet på slump og Manden smagte det til, da jeg ikke anede hvordan det skal smage - ha ha ha... jeg havde dog læst mig frem til at andre puttede både kanel og appelsin/citronskal i, men det blev ikke velmodtaget, så derfor blev det en hel plain variant jeg lavede:

Øllebrød
4 personer

Ingredienser:
  • 300 g. tørt rugbrød
  • 1 hvidtøl/nisseøl
  • 3-4 dl. vand
  • Brun farin
  • Mælk eller flødeskum
Tilberedning:
  1. Skær brødet i tern og læg dem i en gryde og hæld øllen og vandet over så det dækker og lad det gerne stå og trække til dagen efter, det er ikke nødvendigt, men skader heller ikke...
  2. Når brødet har trukket, sæt da gryden over på komfuret tilsæt lidt sukker og lad det koge op ved middelvarme og pisk i den jævnligt så det ikke brænder fast i bunden.
  3. Lad det simre i ca. 20 min, og hvis du synes den er for tyk tilsæt mere vand og smag til med sukker.
  4. Serveres lun og med enten flødeskum eller iskold mælk.

Sødt, fyldigt og billigt... what not to like?


Jeg fik lavet en temmelig stor portion til to mennesker, men man kan bruge resterne af øllebrødet til mange ting:
  • Øllebrød chips
  • Klatkager
  • Tykke pandekager
  • I dej til boller
  • og sikkert mange andre ting, hvis man bruger sin fantasi!
- Maj :D

2 kommentarer:

  1. Mmmh øllebrød er bare så lækkert til morgenmad :)
    Jeg kan også godt li' det med en klat creme fraiche rørt med vanille dertil, det er mums :)

    Og jeg er sikker på, at jeres haletudse vil kunne li det - der er vist ikke nogle børn, som ikke kan li det :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Uhm ja, creme fraiche - det kunne jeg godt forestille mig ville være lækkert til!

      Jeg tænker at han også ville kunne lide det, som du skriver, kender ikke nogle børn som ikke har spist øllebrød - altså udover mig, hæ hæ...

      - Maj :D

      Slet