fredag den 14. december 2012

Lussekatter...

eller Luciaboller på dansk!

Igår var det Lucia dag, og der er tradition for at spise Lussekatter, men ikke en jeg har gjort mig i før, hvilket er synd og skam, for de smagte virkelig godt og super nemme at lave.

Jeg fandt min opskrift inde hos Tante Sød, lige HER og fulgte den til punkt og prikke, og fulgte hendes råd med at lave flere boller end 10 stk., jeg lavede 14, og alligevel blev de kæmpe store!

Plade 1 med Lussekatte...


Efter bagning...


Plade 2 med lussekatter...


Efter bagning...


Som I kan se, så hæver de altså temmelig meget, så selvom de ser små ud når man har formet dem, så hæver de rigtig meget og bliver bløde og lækre!

Uhmmm...

Spis dem lune med koldt smør - eller bare helt uden noget, da safranen giver en utrolig delikat smag som sagtens kan stå alene :)

Hvis man ikke har safran så kan de laves med gurkemeje, for at opnå den fine gule farve, men så mister man desværre safran smagen, som gør dem lige det lækrere end normale the-boller!

Det er ikke sidste gang jeg laver disse boller, og jeg hyggede mig med at lave alle mulige sjove former, og selve grunddejen er virkelig en nem og god basis for mormorboller, så hvis man skal lave det, så skal man bare udelade safran.

I dag står den på julefrokost hos vores venner, og jeg skal have Hvide og Karrysild, Leverpostej og Sylte med, så har haft lidt travlt her de sidste par dage, men ikke mere end at jeg har taget mig nogle hvil og sørget for at passe på mig selv, hvilket er ret vigtigt i denne tid...

I morgen skal Manden jeg hygge hele dagen først med Brunch og så ind og se Hobitten, og afslapning om aftenen - ahhhh... og søndag skal vi julehygge med mine svigerforældre, ikke en tosset weekend, hvis jeg selv skal sige det!

Rigtig god weekend derude!

- Maj :D

2 kommentarer:

  1. De ser virkelig lækre ud! :)

    Håber du tager et kig forbi min blog?;

    elskershopping.blogspot.com

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have Kamilla :)

      Og jeg kigger forbi!

      - Maj :D

      Slet