fredag den 8. juni 2012

Hjemmelavede tortellini med ost...

Jeg har en helt fin pastamaskine som jeg ikke bruger så tit - desværre, for det med at lave pasta selv er ret nemt og hurtigt, medmindre man skal lave mange tortellini - for det er en lidt langsommelig affære, indtil man lige kommer ind i en rytme, eller man er flere om at lave det ;)

Jeg har i et stykke tid holdt det med kulhydrater og stivelse til et minimum, men jeg har spist det lidt i ny og næ :) og i mandags havde jeg virkelig lyst til hjemmelavet pasta, og ind i mellem må man altså følge sine lyster - hæ hæ...

Min opskrift er fra Jamie Oliver og er virkelig simpel:

Pasta Grundopskrift
4-6 personer

Ingredienser:
  • 500 g. italiensk Tipo 00 mel
  • 5 friske og store økologiske æg
  • Ekstra mel til at strø ud
Tilberedning:
  1. Hæld mel og æg i en stor skål og bland godt sammen, tilsæt evt. lidt vand hvis dejen føles tør, for den skal æltes til en blød og smidig dej.
  2. Lad dejen hvile i 30 min. med et viskestykke over skålen.
  3. Pastaen kan nu rulles ud og laves til det man har lyst til - og tørres hvis man ikke skal bruge det hele på en gang.
Jeg valgte at lave tortellini med fyld af 3x ost: Blød fetaost, parmesan og pecorino, derefter tilsatte jeg revet skal fra 1 økologisk citron, 1-2 tsk. tørret salvie og friskkværnet peber.

Pastaen rulles ud af flere omgange, jeg tog små portioner af en håndfuld hver gang.
De blev rullet til str.5 på min pastamaskine, det er tyndt,men stadig til at arbejde med.


Når pladen er rullet ud, skæres de i kvadrater, jo større kvadrater jo større tortellini og omvendt.
Læg ca.½ tsk. fyld på hver kvadrat, pas på med at de ikke bliver overfyldte...


Væd kanterne med lidt vand, og fold kvadraten til en trekant og sørg for at al luft presses ud
af den lille lomme og at pastaen er forseglet godt.


Hold den lange side og fold den en enkelt gang


Fold spidserne og lad dem mødes. Klem godt til så de ikke går op ved kogning.
Jeg valgte at klippe mine ender af, men man kan gøre som man har lyst.


Tada...! Et fad fyldt med hjemmelavede tortellini!
Hvis de laves i forvejen, skal de lægges på et meldrysset fad og i køleskabet.


Fyldet i pastaen smager frisk og godt, derfor synes jeg at selve "saucen" skulle være ret simpel,
derfor stegte jeg blandede svampe med hvidløg, vermouth og citronsaft og vendte pastaen i blandingen. Derefter toppede jeg med sprød bacon, rucola og høvlet parmesan - MUMS!


At lave hjemmelavet pasta er ikke så besværligt som det lyder, og hvis man ikke har mod på at lave tortellini kan man nøjes med at lave farfalle eller taglietelle, som ikke kræver så meget tid som disse.
Og husk, at hjemmelavet pasta fylder en del mere end det tørre pasta man køber, det overrasker ofte mig :)

Velbekommen!

- Maj :D

4 kommentarer:

  1. De er blevet rigtig fine! Hjemmelavet pasta er bare så godt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Piske, jeg var også rigtig glad for resulatet, og ikke mindst smagen :)

      - Maj :D

      Slet
  2. Svar
    1. Ha ha ha... Tusind tak Ida ;)

      - Maj :D

      Slet