torsdag den 7. juni 2012

Venindehygge med Virgin Mojitos, Tortellini og Creme Brulée...

I mandags fik jeg besøg af en veninde som jeg ikke havde set i lang tid - alt for lang tid! Jeg har en tendens til at lukke mig ind i en lille boble når jeg har travlt og glemmer at tage en pause, såsom at hygge med mine veninder!
Så for at gøre skaden god igen, havde jeg kræset ekstra meget for menuen:

Virgin Mojito a la Maj

Jeg elsker mojitos, men synes måske ikke det var så passende til en mandag aften, så jeg lavede en virgin istedet, med et twist :)

Virgin Mojito a la Maj
1 drink

Ingredienser:
  • ½ lime i både
  • 1/4 appelsin i "tern"
  • 1 tsk. økologisk rørsukker
  • Mynte
  • Hyldeblomstsaft
  • Danskvand
  • Isterninger
Tilberedning:
  1. Lime, appelsing, sukker og mynte hældes i et stort glas og knuses med en lille mojito morter (eller hvad du ellers lige har), mas gerne en masse saft ud af lime og appelsin.
  2. Tilsæt danskvand samt isterninger og smag til med hyldeblomstsaft. Top med isterninger og pynt med ekstra mynte.

Jeg havde ikke lavet nogen forret, for hovedretten er en bastant lille sag, nemlig hjemmelavet tortellini med ostefyld:

Tortellini med ostefyld med svampe og bacon


Jeg var virkelig i mit eksperimentelle humør i mandags, for jeg fik lavet tortellini for første gang! Og hvis jeg selv skal sige det, så blev de absolut fantastiske... men en anden gang hvis jeg skal lave denne ret til mange mennesker, så vil jeg lave dem som ravioli, det er lidt nemmere og en del hurtigere end de her tortellini, som tog sin tid at lave - pyha...!

Jeg havde fyldt mine tortellini med 3xost og blandet pastaen med ristede svampe og sprød bacon, hvilket ikke kan ses for rucola og parmesan - opskriften kommer i morgen!

Til dessert havde jeg også lavet noget jeg aldrig har prøvet før:

Creme Brulée a la Jamie Oliver


Opskriften til denne creme brulée er fra Jamie Olivers "Det er mere bar' mad" og hedder:

Min yndlings creme brûlée
6 personer

Ingredienser:
  • 300 g friske rabarber
  • 3 spsk. sukker
  • 2 stængler vanille
  • 3 dl. piskefløde
  • 2 dl. sødmælk
  • 8 æggeblommer
  • 80 g. sukker
Tilberedning:
  1. Forvarm ovnen til 140 grader (min var på varmluft). Skær rabarberne i grove stykker og kom dem i en gryde med sukker og lidt vand. Lad det simre til rabarberne er møre. Fordel kompotten i 6 protionsfade til brûléen skal bages.
  2. Skrab vanillekornene ud af stængerne og kom begge dele i en gryde med fløde og mælk og bring det i kog ved svag varme. Pisk imens æggeblommer og sukker til en lys og luftig æggesnaps i en stor skål.
  3. Når flødeblandingen er lige under kogepunktet, fjernes vanillestængerne. Hæld flødeblandingen i æggemassen lidt af gangen under hyppig piskning.
  4. Bobler og skum skal fjernes inden cremen hældes over rabarberkompotten. Sæt de 6 portionsfade i en bradepande og fyld vand halvvejs op på fadene.
  5. Bag creme brûléerne i ovnen ca.25-35 min, til æggecremen har sat sig, men stadig er blød i midten (ikke flydende).
  6. Lad dem køle ned til stuetemperatur og stil dem så på køl til de skal serveres. Inden servering drysses rårørsukker i et tyndt lag på brûléerne og karameliser dem med en gasbrænder eller under en meget varm grill - husk at hold øje med dem hele tiden!
NOTE: Hvis du ikke har en gasbrænder og karameliser dem under en varm grill, så er det en god ide at smide dem i køleskabet og lade dem afkøle, for selve æggemassen når at blive en smule varm under grillen.

Denne creme brulée var virkelig lækker med den let syrlige rabarberkompot i bunden! Jeg serverede også frisk frugt til, da jeg synes at det hurtig kan blive en meget tung dessert... næste gang jeg laver denne dessert bliver det med et twist af lakrids og hindbær.

Velbekommen!

- Maj :D

1 kommentar:

  1. Rigtig lækker cocktial. Synes lige jeg vil vise videoen her :D Lækkert :D http://www.youtube.com/watch?v=u_Q7XKMZqqM&feature=plcp

    SvarSlet