lørdag den 16. juni 2012

Koldhævet pizza på grillen...

En slice med rucola, frisk parmesan og en skive flanksteak

Min yndlingspizza er lavet på en koldhævet dej og derefter bagt på grill, det smager simpelthen så godt! Jeg ynder at putte så lidt fyld på så muligt, da jeg synes det er det mest delikate, men man kan gøre som man har lyst ;)

Opskriften på den koldhævede dej har jeg tyvstjålet inde hos Alex Søgaard:

Koldhævet Pizzadej
6 pizzaer

Ingredienser:
  • 6 dl. koldt vand
  • 1 dl. olie
  • 5 g. gær
  • 20 g. salt
  • 20 g. sukker
  • ca. 800-1 kg mel (brug gerne italiensk durum/tipo 00)
Tilberedning:
  1. Gæren opløses i vandet, derefter tilsættes sukker, salt samt olie og rør rundt.
  2. Melet tilsættes gradvist, og føl efter om dejen bliver mættet, det er ikke sikkert at alt melet skal bruges, ælt til dejen er glat og fin.
  3. Del dejen i 6 klumper og pak hver klump ind i folie/film og læg det på køl, efter 24 timer kan man fryse de klumper ned, som man ikke skal bruge. Dejen kan holde sig i køleskabet i op til 3-4 dage, og er faktisk bedst på 2. eller 3. dagen. 
  4. Rul dejen tyndt ud på et meldækket bord, og kom det ønskede fyld på, og bag det i en varm ovn eller som jeg, på grillen (her bliver der så brugt en pizzasten ;D)

Yndlingspizza med kartoffel, rosmarin, hvidløg og parmaskinke


Blandede svampe og bløde løg



 Den koldhævede dej er virkelig nem at lave og bonus at man kan smide den i fryseren, så er der altid til en pizza, hvis det skal gå stærkt, bare sørg for at tage dejen ud af fryseren og i køleskabet 24 timer før brug.

Velbekommen!

- Maj :D

1 kommentar: