onsdag den 2. februar 2011

Hjemmesyltede rødbeder og lækre skaldyr...

Pyha, jeg havde glemt hvor hårdt det er at sidde på skolebænken igen, det er lækkert at føle en masse viden ryge ind, men det er dælme da hårdt at lytte til markedsføring i 3 stive timer ;)

Men selvom jeg har travlt, har jeg aldrig for travlt til at lave lækker mad!

Jeg starter med noget som jeg elsker og kan spise rigtig meget af:


Det lille glas er til en veninde som jeg skal besøge på lørdag, hun er hjemkundskabslærer
og jeg er sikker på at hun vil sætte stor pris på lidt hjemmesyltet!

Hjemmesyltede rødbeder
2 mellemstørrelse glas eller 1 stort

Ingredienser:
  • 800 g friske rødbeder
  • 5 dl. lagereddike
  • 4 dl. sukker
  • 1½ dl. vand
  • 2 spsk. syltekrydderier, eller en blandning af sennepsfrø og hele peberkorn
Tilberedning:
  1. Kog rødbederne møre i vand, ca. 40 min., hæld koldt vand på dem og gnub skindet af (brug handsker, for det smitter rigtig meget af)
  2. Mens rødbederne koger, skal lagen have et opkog. Bland alle ingredienserne sammen i en kasserolle, og put gerne krydderierne i en gazepose eller som jeg, i en the-pose, som jeg lukkede med bomuldstråd.
  3. Når lagen har kogt op, og al sukkeret er opløst, skal det lige køle lidt ned. Lad krydderierne trække i lagen.
  4. Rødbederne skæres i skiver og lægges i skoldede glas, og overhældes med lagen. Lad dem trække i en uges tid, inden de nydes!
Jeg puttede også lidt atamon i lagen, det skal gøres efter det er taget af varmen.

I søndags var det meningen at vi skulle have haft "Spaghetti Frutti di Mare", så jeg havde taget muslinger, jomfruhummere og tigerrejer op af fryseren, men nogen ganger sker der bare ting og sager som ikke følger mine planer! Og det skete i søndags, da vi blev fristet af hygge, som jeg har blogget om, og det gjorde også, at vi ikke var i humør til spaghetti om aftenen.

Nu havde jeg jo taget skaldyrene op, så de skulle også spises, så dette var hvad jeg fandt på:


Jomfruhummere i fad, med hvidløgssmør og persille - Y U M!

Den anden ret vi fik, er en jeg har tyvstjålet her fra søde Sofie, som er utrolig inspirerernde både på modefronten, men ikke mindst på madfronten - og hendes blog er meget besøgt, det er forståeligt for den er super hyggelig og meget jordnær!

Jeg lavede en lille smule om på retten, så jeg skriver den som jeg lavede den:


Venstre: Muslinge-fritter, Højre: Reje-fritter
De er bare SÅ lækre!

Reje-Fritter og Muslinge-fritter
Mange styks :)

Ingredienser:
  • 150 g. optøede tigerrejet, pillet og med den sorte streng fjernet
  • 150 g. muslinger, frost eller konserveres
  • Vermicelli nudler (glasnudler)
  • 1 æg
  • 2 dl. vand
  • 1 spsk. fiskesauce, hvis ikke man har det kan soja eller teriyakisauce også bruges
  • 2 dl. hvedemel
  • 1 finthakket chili, kan udelades hvis man ikke er så glad for det
  • Hakket persille og purløg
  • 4 finthakkede forårsløg
  • 1-2 spsk. citronsaft eller revet citronskal
  • Friskkværnet peber
  • Smagsneutral olie til friturestegning
Tilberedning:
  1. Læg nudlerne i en skål og hæld kogende vand udover, og lad dem trække til de er bløde, hvorefter de køles af og klippes i mindre stykker.
  2. Rør æg, vand, fiskesauce, mel, chili, persille, purløg, forårsløg, citron, nudler og peber i en stor skål.
  3. Del dejen i to mindre skåle.
  4. I den ene skal der være rejer og i den anden muslinger.
  5. Halvdelen af skaldyrene skal blendes fint, mens den anden halvdel skal hakkes groft, hvorefter det blandes med dejen.
  6. Varm en tykbundet gryde eller en wok op med olie, og friture steg små klatter af fritterne til de er sprøde og gyldne.
  7. Læg dem på fedtsugende papir, og server med en dipping-sauce. Jeg brugte hel almindelig sød-chilisauce.
Velbekommen!

- Maj

Ingen kommentarer:

Send en kommentar