onsdag den 15. juni 2011

Pasta med svinekød, paprika og birkes...

Denne og næste uge bærer præg af at jeg læser til eksamen og stresser lidt meget! Så derfor bliver maden noget som er nemt, let og hurtigt:

Uhhhmm Pasta :D


Pasta med svinekød, paprika og birkes
4 pers.

Ingredienser:
  • 500 g. pasta
  • Olie til stegning
  • 1 fed hvidløg, knust
  • 1-2 løg i tynde skiver
  • 150 g. champignoner i skiver
  • 2 tsk. sød paprika
  • 1 knsp. cayennepeber
  • Salt og peber
  • 500 g. magert svinekød i tynde skiver eller tern
  • 1 spsk. persille
  • 1 spsk. portvin
  • 1 spsk. tomatpure
  • 250 ml. cremefine 7%
  • 3 spsk. creme fraiche 18%
  • 2 spsk. birkes
Tilberedning:
  1. Sæt vand over til pasta i en stor gryde, mens olien varmes op i en tykbundet gryde og steg champignon til de har taget farve. Hæld dem over på en tallerken og sæt til side. Svits derefter løgene til de er bløde.
  2. Tilsæt hvidløg, paprika, cayennepeber, svinekød, persille og smag til med friskkværnet peber. Sauter hurtigt ved middelvarme, indtil svinekødet er mørt, tilsæt da portvinen, bring det i kog igen og rør let i omkring 10 sekunder. Tilsæt tomatpure, cremefine og creme fraiche og rør det godt sammen. Rør champignonerne i og smag til med mere paprika, salt og peber. Skru ned på lavt blus.
  3. Når pastaen er kogt al dente, sies den og blandes med lidt olie og birkes. Server den varme pasta med sovs og gerne en generøs omgang parmesan ost.
NOTE: Jeg tilsatte sovsen en smule vand da jeg synes den var blevet lidt for tyk, lidt sukker for at søde tomatpureen og citron fordi jeg synes retten krævede noget syre. Jeg synes man skal smage sig frem til det, det er ikke sikkert at I andre synes at retten kræver både sødme og syre :)
Desuden tilsatte jeg også frisk grøn asparges, da jeg havde nogen i køleskabet der trængte til at blive brugt. De blev tilsat efter jeg tog panden af varmen, derved bibeholdte de deres crunch.

Velbekommen!

- Maj :)



6 kommentarer:

  1. Det ser som altid skønt ud - med eller uden eksamensstress:-)

    SvarSlet
  2. Hvor er du sød Anne :D
    Jeg glæder mig bare til eksamenstressen er ude af verdenen og jeg kan komme igang med de madplaner jeg har... Uha og der er mange!!!

    - Maj :D

    SvarSlet
  3. You know what I think about pasta!!! :D haha...

    SvarSlet
  4. Ha ha ha I sure do Anne :D

    Og jeg har det endda på madplanen endnu engang i denne uge - det er bare så dejligt nemt, når man har lidt travlt og er stresset :S

    - Maj :D

    SvarSlet
  5. Ser rigtig lækkert ud! :)

    Jeg har forresten ændret mit blognavn til sniksnakkerier.blogspot.com (før budgetlivet), håber du vil ændre dit link og stadig følge mig? :)

    God weekend!

    SvarSlet
  6. Hej Trine :D

    Tak for oplysningen, og ja, du kan tro jeg stadig vil følge dig ;)

    - Maj :D

    SvarSlet