tirsdag den 14. juni 2011

Sommermad når det er bedst...

altså efter min definition :D

Jeg ville dog ønske at pølserne var grillede, for så havde det i sandhed været sommermad der ville noget!

Kartoffelsalat, pølser, majskolbe og friske grønne asparges - Y U M!


Fynsk Kartoffelsalat
4 pers.

Ingredienser:
  • ca. 400 g kartofler, gerne nye
  • 1 lille bæger røgost, gerne fra Løgismose
  • 3-4 dl. yoghurt naturel eller creme fraiche
  • 3 forårsløg hakket fint
  • 1 bundt radisser, gem nogle til pynt
  • ½ bundt purløg
  • Salt og peber
Tilberedning:
  1. Kog kartoflerne møre og lad dem køle helt af og skær dem i mundrette bidder.
  2. Bland røgost, yoghurt, forårsløg, purløg og radisser skåret i skiver. Smag til med salt og peber evt. mere purløg.
  3. Vend forsigtigt kartoflerne i blandningen og lad det gerne stå og trække i køleskabet inden servering. Server med friskklippet purløg og radisser.
Dette her er min yndlingskartoffelsalat - og jeg kalder den Fynsk, da røgost er en fynsk specialitet som jeg bare elsker - mums :D
Jeg ved at der er mange der vil undre sig over hvorfor jeg kalder det røgost og ikke en rygeost, men det stod der på den pakke jeg havde købt - Røgost, så går ud fra at det er fynsk at kalde det det... på den anden side giver det jo også god mening, altså, osten ryger jo ikke, den har fået røg og smager af røg = røgost :)

Vi skulle have haft tunsteaks til, men dem som jeg havde købt smagte bare ikke godt, så det var godt at jeg havde nogen nürnberger pølser i fryseren som lige kunne tages i brug - og de smagte også rigtig dejligt til kartoffelsalaten.

Bon Appetit!

- Maj :)

4 kommentarer:

  1. Shit det ser læks ud! Hvornår skal jeg komme???

    SvarSlet
  2. Årh tak skal du have :D Hvor er du sød!

    Det smagte også herligt, og det hele blev spist rub og stub - ha ha ha...

    - Maj :)

    SvarSlet
  3. Kartofler og rygeost er bare SÅ godt sammen :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  4. Birthe, de er bare et fantastisk makkerpar ;D ;D

    - Maj :)

    SvarSlet