torsdag den 25. november 2010

Hjemmelavet karrysild...

I anledning af Mandens forestående Julefrokost, har jeg lavet min hjemmelavede karrysild, en opskrift jeg har "arvet" fra min far, som er uddannet kok, men stort set altid laver mad på "slump", så når jeg har prøvet at lure ham en opskrift af, har han bare fortalt mig hvilke ingredienser der skulle i, men aldrig rigtig mængden...

Og jeg må indrømme, at jeg gør det selv! Det er sjældent at jeg følger en opskrift til punkt og prikke, det skal da lige være når jeg bager, for der er det utrolig vigtigt, men er det mad, jamen så er det på må og få - og det er nu sjældent jeg får klager ;)

Men her kommer opskriften på mine karrysild, med mængdeanvisning :D :D

Hjemmelavet karrysild:
Ingredienser:
  • 1 stort glas marineret sild
  • 1 spsk. mayonnaise
  • 1½-2 tsk. karry (efter smag)
  • 1-1½ tsk. gurkemeje (alt efter hvor gul den skal være)
  • 1 nip salt
  • 1 tsk. honning
  • 2-3 spsk. creme fraiche eller ymer
  • 1 syrligt æble
  • 1 lille løg
Tilberedning:
  1. Mayonnaisen blandes med karry, salt og honning. Rør det hele godt sammen.
  2. Bland karrymayonnaisen med creme fraiche/ymer
  3. Skær æblet i små tern og løget ligeså. Tilsæt begge dele til karryblandningen
  4. Sildene skæres ud i passende bidder og blandes med de øvrige ingredienser.
Lad gerne sildene trække i 24 timer inden servering - så smager det bedst!

Kommer lige en smule billeder:


Alle ingredienserne, man kan også bruge mango chutney, og frisk mango,
istedet for honning og æble, og lave en mere eksotisk sild :)


Sådan ser blandingen ud, den er noget mere gul i virkeligheden,
men mit kamera synes ikke det skulle vises...

Jeg kan KUN anbefale at man laver sin egen karrysild, jeg spiser stort set aldrig den maskinefremstillede man kan købe i butikkerne, de ser unaturligt gule ud og de svømmer rundt i karryblandning og det smager bare ikke særlig godt - efter mine smagsløg! Og det der karrysalat man kan købe til sine sild - nej P U H A! Det kan jeg altså bare ikke få ned...
Og disse sild tager ikke lang tid at lave, og det er ingredienser de fleste ligger inde med, så det betyder, at man ikke skal købe en masse underligt ingredienser man aldrig får brugt! Så gør Jer selv en tjeneste, og prøv disse sild, eller endnu bedre, eksperimenter Jer frem til en, der passer til jeres smagsløg!

- Maj


Ingen kommentarer:

Send en kommentar