søndag den 14. november 2010

Syltet græskar...

Dette her er mit første forsøg på at sylte, jeg synes det er superfedt når folk har overskuddet til at gøre det selv, så da jeg fik et kæmpe græskar forærende sammen med en fantastisk opskrift, var der jo ikke nogen forhindring for at jeg ikke kom igang med projekt Syltning...

Kæmpe græskarret skåret ud, i disse poser er der ca.2,7 kg rent græskarkød! Der er altså til pænt mange glas...

Dette er kun den ene pose, her er ca.1 kg græskar. Det skulle overhældes med kogende vand af 2 omgange.

Ingredienserne til syltningen

Her er alle ingredienserne puttet i en stor gryde og står og simrer hyggeligt
(beklager den dårlige billedkvalitet)

Så røg græskarstykkerne ned i lagen

Så skal det hele på køl, og hygge i køleskabet i 3-4 dage og så skal de på glas.

Opskriften fandt jeg inde på "Alletiders Kogebog", og den lyder således:


Syltet græskar

Ingredienser:
500 g. renset græskarkød
kogende vand
300 g. sukker
3 dl. hvidvinseddike
3 dl. vand
1 flækket vanillestang i mindre stykker
6 hele nelliker
1-2 spsk. skrællet og fint hakket frisk ingefær
1-2 stykker hel kanel
  
Tilberedning:
Skær græskaret ude i mundrette bidder eller strimler, og overhæld dem 2 gange med kogende vand. Første gang hældes vandet straks fra igen, anden gang skal græskarkødet blive i vandet til det er blevet koldt.

Kog en lage af sukker, eddike og vand, tilsæt vanille, nelliker, ingefær i tern og kanel.

Læg græskar i lagen, og kog dem ved svag varme og med låg på klem, til de er klare, ca. 20 minutter. Hæld græskar med lage i en skål, og lad alt trække tildækket et køligt sted i 3-4 døgn.

Derefter hældes væden fra i en gryde, og græskarkødet fordeles i  skoldede glas. Giv lagen et opkog, kog den et par minutter, tag lagen af varmen og hæld lidt atamon i lagen og fordel den over græskarrene. Luk glassene.

Jeg må sige, det dufter pragtfuldt, og jeg glæder mig virkelig meget til at smage på det! Og det skal der nok komme billeder af ;)

Ha' en fantastisk søndag...

- Maj

Ingen kommentarer:

Send en kommentar